Etapizace dějin průmyslové výroby podle posloupnosti
dlouhých (Kondratěvových) technických cyklů
(posloupnost technických cyklů v dějinách průmyslové revoluce)
Kondratěv – ruský ekonom, který formuloval dlouhé cykly již ve 20. letech min. století, když
rozčlenil dosavadní průmyslový vývoj do několika cyklů (v sobě zahrnují jednotlivé technologické posuny coby několik středních a vícero krátkých cyklů). Charakteristické pro tyto cykly jsou bazické inovace, jež je započaly a to:
1. cyklus průmyslového rozvoje - vysokopecní výroba železa, průmyslové využití parního stroje a bavlny v textilní výrobě,
2. cyklus – stavba železnic ve velkém, technické změny i v zemědělství,
3. cyklus – nástup rádia a telefonu, elektrifikace ve velkém, rozvoj chemie,
4. cyklus – výroba a využití automobilů, vznik petrochemie,
5. cyklus – informační technologie
Pro uvedené technologické cykly byl po příchodu bazických inovací a jejich dalším rozvíjení sekundárními (zdokonalovacími) inovacemi typický i růst velkovýrobních kapacit a technologická a prostorová koncentrace výroby. Bazické inovace vždy charakterizovaly počátek dlouhého, technického, resp. technicko-ekonomického cyklu trvajícího 30 – 60 let. V každém cyklu šlo o generační výměnu techniky a technologií, zásadní změnu v pracovních nástrojích nebo zdrojích energie, principiálně nových směrů techniky, ale také to mohlo znamenat všestranné technické přezbrojení přinášející ekonomickou konjunkturu a iniciaci dalekosáhlých společenských změn.
Počátek každého dlouhého cyklu tedy znamená i společenské změny, tj. novou fázi civilizačního vývoje. Poslední, pátý cyklus začal v polovině 70. let (tj. mimo vlastní cykly K.) a znamená mimo jiné překonání tradičního dilema:
masová výroba – stanovuje hromadnou spotřebu standardizovanými uživateli anebo
kusová výroba – představuje specializovanou spotřebu individuálními uživateli
Jeho charakteristikou je nástup společnosti 21. století, postmoderní společnosti komunikace = informační společnosti nebo společnosti digitálního kapitalismu, ale také společnosti rozvoje služeb a nového odvětví cestovního ruchu.
Žádné komentáře:
Okomentovat