- při výběru před nákupem zákazník porovnává podle užitečnosti, kvality, ceny. Než se rozhodne pro nákup, shromažďuje informace a srovnává (např. auto, nábytek). Může se ještě dále členit na:
- homogenní - podobné v kvalitě, ale různé v ceně,
- heterogenní - (např. nábytek) - některé prvky jsou pro
zákazníka důležitější než malé rozdíly v ceně. (Toto členění je důležité při prodeji, aby prodávající poskytovali správné informace a rady spotřebiteli.)
Speciální zboží - má jedinečné vlastnosti nebo značku, pro kterou je určitá skupina zákazníků ochotná se rozhodnout (např. speciální typy a značky aut). Kupující obvykle nesrovnávají speciální zboží, investují pouze čas nutný k tomu, aby jim obchodník poskytl dostatečnou péči a pomoc při prodeji.
Nehledané zboží - takové, o kterém spotřebitel neví nebo neuvažuje o jeho nákupu (CD přehrávač). Vyžaduje rozsáhlou reklamu, osobní prodej a jiné marketingové aktivity.
• výrobní faktory - jsou kupovány jednotlivci nebo podniky pro další zpracování nebo obchodování. Rozdíl mezi ním a spotřebním zbožím je tedy v účelu, pro který je zboží nakupováno. Tato skupina zboží se liší podle toho, jak vstupuje do dalšího procesu a podle nákladů na ně.
Žádné komentáře:
Okomentovat