Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Inteligence

Inteligence
je na vrcholu, zlepšení logic. paměti, bohatá slov. zásoba, přísné hodnocení okolí, 2.fáze vzdoru, zhoršení prospěchu
Sociální oblasti
vymanění z primární skupiny, začlenění do sekundární (autorita), zde hledá místo.
Emocionální oblast
dráždivá, vztek, sebelítosti, období hledání sebe sama
Výchovně:
* pevné vedení
* jednání jako s dospělým
* forma vzájemné dohody a komunikace

Krize dospívání

Dospívající se ocitá v jakémsi mezidobí, přestal být dítětem, ale dospělým ještě není. Je to období vnitřních a vnějších konfliktů, zejména s rodiči, poznamenané zmatky z probuzené sexuality a vnitřními krizemi, tendencí k osamostňování se a revoltě proti rodičům, zájmem sama o sebe, snahou proniknout do světa dospělých, vzdorem, předstíranou hrubostí, ale vnitřní sentimentalitou. Objevuje se první láska, resp. zamilovanost, zvýšená výběrová kritičnost (zejména vůči rodičům, kteří ztrácejí autoritu) i výběrová nekritičnost a tzv. černobílé myšlení (ignorování relativismu a různosti hledisek). Dospívající stojí před vážným úkolem volby povolání, v naprosté většině případů není pro odpovědnou volbu disponován a rozhodují o ní rodiče, nezřídka bez dostatečného zřetele k jeho zájmům i schopnostem. Dospívání je pokládáno za období krize, vyvolané vnějšími konflikty (dospívající chce být pokládán již za dospělého, ale dospělí to nerespektují, a vnitřních zmatků (konfrontace se sexualitou a erotikou, které jsou odděleny, “hledání sama sebe”, bezradnost chlapců s charakteristickými tělesnými změnami, mutací, apod.).Důležitou roli tu hrají sociální a zejména kulturní faktory vývoje, jakož i pohlavní rozdíly (u chlapců je pohlavní dospívání dynamičtější než u dívek). Zájmově je většina dospívajících ještě nevyhraněná, vzácně se mohou objevit výraznější nadání pro sportovní, ale i umělecké výkony, zájmy o přírodu a techniku. Sociální interakce probíhají převážně mezi vrstevníky, objevují se charakteristické chlapecké party se společnými aktivitami. Sociální zkušenosti mají rozhodující vliv na sebepojetí, resp. sebehodnocení, které je zdrojem sebevědomí (ne vždy korespondujícího se schopnostmi), resp. různých komplexů ( u dívek spojených především s hodnocením vlastního zevnějšku).

Žádné komentáře:

Okomentovat