Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Sociální percepce

21. Sociální percepce. Percepční stereotypy. Atribuce. Utváření obrazu o jiném člověku. Postoje a jejich funkce. Formování a změny postojů.

Sociální percepce

neboli vnímání, je první fází sociální interakce, neboť na tom, jak jeden člověk vidí druhého, se začíná rozvíjet vzájemná interakce.
Se soc. percepcí se spojuje atribuce, která vychází z prvního dojmu, tj. připisování určitých vlastností druhé osobě podle určitých schemat. Tento první dojem pak řídí naši reakci na tuto osobu a ovlivňuje proces interakce.
Vzhledem k tomu, že soc. percepce představuje složitý proces, dochází zde k řadě chyb, které poté ovlivňují - zkreslují naše vnímání:
* Výběrová organizace vnímání tzn., že ze svého okolí vybíráme pouze to, co je v souladu s našimi představami (např. neúspěšný žák si všímá nedostat. u význam. osobnosti)
* Halo-efekt je založen na prvním dojmu, je to tendence vnímat vlastnosti osobnosti pod vlivem celkového dojmu, který si vytvoříme na začátku seznámení
* Stereotypy - je to tendence připisovat nějakému jedinci ty vlastnosti, o nichž předpokládáme, že charakterizují skupinu, do které patří (např. všichni sportovci jsou odvážní). Rozlišujeme tzv.
* autostereotypy tj. určité představy a mínění, které mají skupiny o sobě samých (učitelé o učitelích)
* heterostereotypy tj. představy a mínění, které mají určité skupiny o jiných skup. (učit. o žácích)
* Soukromá teorie osobnosti tj. osobní přesvědčení, že když má někdo vlastnost x musí mít i vlastnost y (ustrašený x nemá čisté svědomí)
Sociální percepce je vlastně utváření obrazu jiného člověka. Je to velmi subjektivní způsob náhledu na jiného člověka.

Žádné komentáře:

Okomentovat