Adolescence
- OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ od 15 do 20 let, neboli ADOLESCENCE, ve zdravotnictví používaný název DOROST, ze sociálního hlediska nese název MLADEZ, MLADISTVI a nové používaný název je TEENAGER
- laidsky řečeno je to přechodné období od dětství k dospělosti
- toto období se musí brát jako samostatné, protože má mladiství samostatné problémy — začíná mít stále více odpovědnosti a stále více se sám za sebe rozhoduje
- pro dospívajícího je toto období citových bouří a krizí, které pramení ze sociálního vývoje
(ještě se nachází ve světě dětí x usiluje o vstup do světa dospělých) a z nedozrání CNS která je dokončena okolo 26 let člověka
tělesný vývoj
- okolo 20 let se dokončuje tvarování postavy, nabývá poměrů, které bude mít po celý život, změny pouze v hmotnosti, protože kosti dokončily svůj růst (206)
- dále se dokončují terciální znaky jako je hlas, ochlupení... a dokončení sekundárních pohlavních znaků, které je plně vyvinuto pro pohlavní život ‚ je tady připraveno k reprodukci potomstva
- můžeme si všimnout tělesného rozdílu mezi dospívající dívkou a chlapcem, mužské tělo se hraní a ženské se kulatí
psychické poznávací procesy
1 .vnímání
- vnímání nám od 20 do 25 let dosahuje nejvyšší kvality, protože došlo k rozvoji centra analyzátoru vnímání je tedy nejostřejší, mladiství má smyl pro harmonii, smyslnost, barevnost... a vyhraněnost podle zájmů a postojů
- celistvost, výběrovost, zaměřenost...
- hlavně receptory
- čich: čichové buňky jsou nejkvalitnější v tomto období, všímáni si vůně kolem sebe, vůně květin, domácnosti.. .vytvoření si vlastní vůně pomoci parfému, chci někomu vonět
- zrak: hlavně smysl pro harmonii, všímáni si vzhledu lidí, stylů, tvarů...
- chuť: se adolescentovy stále mění
- sluch: silné vnímání hudby, zvuků, melodie. . .vyhraněnost
- hmat: všímání kvality materiálu, dotyk...
Žádné komentáře:
Okomentovat