Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základní poznávací procesy v průběhu lidského vývoje

OBDOBÍ BATOLETE
zrak - je spojen s hrubou motorikou
- vnímání a chápání třetího rozměru PROSTORU (vpředu, vzadu...)
- vidí barevně, neumí je pojmenovat
- okolo 3 let přiřazování barev, tvarů

sluch - nutno velmi podněcovat přirozenou mluvou a hlavně hudbou, aby se dítěti vytvořil návyk na správnou melodii řeči

představivost - souvisí se smyslovým vývojem
- je char. PERSONIFIKACI: neživé věci chápe jako živé

PŘEDŠKOLNÍ VĚK
Vnímání - souvisí s rozvojem motoriky
- Čím více podmětů tím více se rozvijí (poznává vše co ho obklopuje)
- dítě by mělo umět ROZEZNAT BARVY, než půjde do školy
- vnímá CELISTVE (určitou věc vnímáme jako celek)
- vybírá si předměty, které se mu líbí
- Převaha ZRAKOVÉHO vnímání
Představování - bývá fantazijní je to obd. Pro vytvoření FANTAZMAT (=vymýšlení situací, příběhů...) NEZÁMĚRNÉ LHANÍ
- u dítěte podporujeme fantazii - součástí poznávacích procesů - krůček k myšlení

ŠKOLNÍ VĚK
vnímání – zrak - se mezi 8 až 10 rokem dokončuje - vnímání vzdálenosti, prostoru, kauzality (má dostatek vědomostí a zkušeností)
- okolo 8 roku DIFERENCOVANE vnímání (individuální na základě zkušeností)
představování- dochází k vytváření FANTAZIJNICH představ
- velký rozvoj fantazie se projevuje hlavně ve hrách
- EIDENTICKE představy (=živé)

Žádné komentáře:

Okomentovat