Ratingové metody
* posuzovací stupnice (škály)
= Posuzovací otázky -- základ pro vyjádření názoru odborníků na hodnotu posuzované kvality na stupnici
- Zajišťují objektivnost
- Umožňují kvantitativní zachycení jevu
- Neplést se škálovanými položkami dotazníku -- tam jsou škály jako baterie otázek, které tvoří obsahový celek
* expertní šetření
-- Zjištění stanoviska odborníků k určitému problému
-- Výsledky lze statisticky zpracovat
Metoda Q-třídění
- Někdy považována za jednu z variant ratingových metod
- Zkoumají se postoje
- Je založena na balíčku karet (60 -120) s napsanými postoji k nějakému problému
- Karty se třídí do hromádek na základě normálního rozložení (nucená volba)
- Př. Třídí typy respondentů podle postojů
- Výhoda: respondenti jsou více nuceni k vyhraněnějším postojům než v dotazníku
Psychosémantické metody
* Zkoumají individuální významy, interpretace slov apod.
* Používáno zejm. v psychologii
* Př. Testy nedokončených vět, metoda slovních asociací atd.
* V ped. Výzkumu používána technika sémantického diferenciálu
* Soubor 12 posuzovacích sedmibodových škál
* póly škály tvoří protichůdná adjektiva (těžký -- lehký)
Obsahová analýza
* analýza osobní dokumentace
* a. školské a školní dokumentace
* a. školních ukazatelů
* Způsoby provádění analýzy
-- Nekvantitativní
-- Kvantitativní
* Obsahové prvky se kvantifikují
* Vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí nebo stupeň
Testy
* psychologické testy
* Nejčastěji se používají testy inteligence a testy osobnosti
* psychomotorické testy
* Zkoumají předpoklady pro pohybové činnosti a jejich osvojení
* didaktické testy
* Především zaměřeny na měření školního výkonu žáka
* Přesné, objektivizované měření osobnostních kvalit, činnosti osobnosti, výkonů (zejm.
znalostí)
* Dobrá možnost statistického zpracování dat
Žádné komentáře:
Okomentovat