Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PRACOVNÍ POSUDEK, ukázka

PRACOVNÍ POSUDEK

Je podle zákoníku práce vymezen jako jakákoliv písemnost týkající se hodnocení práce pracovníka, jeho kvalifikace, schopností a dalších skutečností, které mají vztah k výkonu
práce. S pracovním posudkem musí být zaměstnanec seznámen.

Stylizace je individuální pro každého zaměstnance.

Úprava - připravit si lze záhlaví, kam by se mělo uvést jméno a příjmení zaměstnance, datum narození a bydliště.

viz ukázka

Úkol č...

Firma Opavia, a. s. Opava požádala Vaší formu o zaslání pracovního posudku na pana XY, který se zde uchází o místo. Pan XY kk Vaší firmě nastoupil před 5 lety, pracoval jako účetní. Ve
své práci byl ...................................................
Od firmy odchází, protože má velmi špatné dopravní spojení z místa svého bydliště.

Zrušení pracovního poměru - ukázka

Zrušení pracovního poměru - ukázka

Oznamte svému zaměstnavateli zrušení pracovního poměru ve zkušební době formou individuálního dopisu. Potřebné údaje zvolte podle vlastního uvážení.

Z důvodu, které přesně vymezuje zákoník práce může dojít také k okamžitému zrušení pracovního poměru a to ze strany zaměstnavatele i zaměstnance.
Úprava může být obdobná jako u zrušení pracovního poměru ve
zkušební lhůtě.

Zaměstnanci lze doporučit např. tuto stylizaci:

Ruším okamžitě pracovní poměr podle § 54 odst. 1. Podle pracovní smlouvy č. .... ze dne ....... 199. jsem u Vás pracoval/aL jako ........................................................Můj zdravotní stav se v poslední době natolik zhoršil, že nemohu tuto práci vykonávat ber ohrožení svého zdraví. Dne ...... 199.
jsem Vám doručil/a/ lékařský posudek, podle kterého jste mne měli převést do 15 dnů na jinou práci, což jste do dnešního dne neučinili. Proto okamžitě ruším pracovní poměr ke dni ........
199.

Ukázky výpovědí...

Ukázky výpovědí...

úkol č...
Vaše přítelkyně Vás požádala , abyste napsal její výpověď z pracovního poměru. Zvolte si zaměstnavatele, kterému budete výpověď posílat, číslo pracovní smlouvy a datum, kdy byla
uzavřena. Uvažujte s dvouměsíční výpovědní lhůtou, uveďte datum ukončení pracovního poměru a zvažte, zda uvedete důvod výpovědi.

Věra Denková
765 95 Uničov, Květná 98
Zrušení prac. poměru ve zkušební době

Pokud byla v pracovní smlouvě sjednána zkušební doba, může během ní zrušit pracovní poměr jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec, a to písemně. Toto oznámení má být doručeno druhé
straně 3 dny přede dnem, kdy má pracovní poměr skončit.

Forma: Zaměstnavatel může použít dopisní předtisk,
zaměstnanec to oznamuje osobním dopisem s úpravou jako u žádosti
o místo či výpovědi.

Stylizace může být následující:

Rušíme /ruším/ pracovní poměr ve zkušební lhůtě podle § 58zákoníku práce. V pracovní smlouvě č. ..... ze dne ....... 199. byla Vám/mi/ stanovena zkušební lhůta na dobu ....... . Končíme s
Vámi pracovní poměr /končím pracovní poměr u Vaší firmy/ ke dni ....... 199. .

Výpověď


Výpověď


Výpovědí může rozvázat pracovní poměr zaměstnanec i zaměstnavatel. Musí být podána písemně a doručena druhé straně, jinak je neplatná.

Zaměstnavatel může dát výpověď jen z důvodů, které jsou uvedeny v zákoníku práce, a tyto důvody musí v písemné výpovědi uvést. Pracovník nemusí důvody své výpovědi uvést.

Formální úprava této výpovědi může být stejná jako u žádosti o místo.

viz ukázka

př. textu: /Podle § 51 zákoníku práce dávám výpověď z pracovního
poměru, který jsem s Vámi uzavřela pracovní smlouvou č. 255 z
1.1.1985, protože musím dlouhodobě pečovat o svou nemocnou
sestru. Výpovědní doba je podle § 45, odst. 1 tři měsíce, můj
pracovní poměr u Vás tedy končí ............ ./

Písemnosti při ukončení pracovního poměru


Písemnosti při ukončení pracovního poměru


K ukončení pracovního poměru může dojít jak ze strany zaměstnance, tak zaměstnavatele.
Podle zákoníku práce může být pracovní poměr rozvázán dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením a zrušením ve zkušební době. Pokud je pracovní poměr sjednán na dobu určitou, končí
uplynutím této doby.

Dohoda o ukončení prac. poměru
- musí mít písemnou formu. Na termínu skončení pracovního poměru se musí obě strany dohodnout, důvod ukončení se uvádí jen na žádost pracovníka.
Dohodu většinou vyhotovuje zaměstnavatel na předem připraveném formuláři, který může mít následující obsah a formu.

DOHODY se zaměstnanci


DOHODY se zaměstnanci


Pokud organizace nemohou zabezpečit výkon určitých prací svými zaměstnanci, uzavírají s občany:

DOHODY O PROVEDENÍ PRÁCE nebo
DOHODY O PRACOVNÍ ČINNOSTI.

Pracovníci firem pracují při výkonu svých funkcí se svěřenými hodnotami, např. penězi, zbožím, materiálem. Proto s nimi zaměstnavatel uzavírá DOHODU O HMOTNÉ ODPOVĚDNOSTI za tyto hodnoty, která musí mít písemnou formu a je součástí
pracovní smlouvy. Smyslem této dohody je omezit rizika organizace, pokud by došlo ke ztrátě nebo poškození svěřených hodnot.

Řada podniků v průběhu své existence mění svoji výrobní činnost a řada pracovníků tak nemůže uplatnit svou dosavadní kvalifikaci. Chce-li zaměstnavatel tyto pracovníky zaměstnat i v
nových profesích, umožní jim, aby se rekvalifikovali. Uzavírá s nimi DOHODU O REKVALIFIKACI, ve které se zavazuje, že po úspěšném absolvování rekvalifikace
pracovníka zaměstná v nové profesi.

Všechny výše uvedené dohody musí odpovídat ustanovením zákoníku práce.

P R A C O V N Í S M L O U V A



P R A C O V N Í S M L O U V A


Pokud se firma rozhodne žadatele o místo příjmout do pracovního poměru, uzavře s ním pracovní smlouvu. Její náležitosti upravuje zákoník práce.

Pracovní smlouva musí mít písemnou podobu a její základní náležitosti jsou následující:

- identifikační údaje zaměstnavatele i zaměstnance,
- druh práce, na kterou je pracovník přijímán,
- místo výkonu práce,
- den nástupu do práce.

Kromě toho se mohou v pracovní smlouvě dohodnout další podmínky, na kterých mají obě strany zájem. Pracovní smlouva má většinou formu předtisku /formuláře/,
kam se doplňují jen proměnlivé údaje. Pracovní smlouvu si řada firem vyhotovuje sama, aby
odpovídala jejím specifickým podmínkám. Obsah však musí respektovat ustanovení zákoníku práce, jinak je neplatná.

Pracovní smlouva se sepisuje ve dvou vyhotoveních
- jedno pro zaměstnavatele a druhé pro zaměstnance.

Životopis - ukázka


Životopis


Životopis je vhodné napsat heslovitou formou, která je přehlednější než forma vyprávěcí.

Náležitosti:

- jméno a příjmení,
- datum narození,
- přesná adresa včetně PSČ,
- rodinný stav,
- nejvyšší dosažené vzdělání, datum jeho ukončení /popř. průběh dosahování jednotlivých stupňů vzdělání/,
- délka dosavadní praxe a průběh zaměstnání, která pisatel dosud vykonával,
- další znalosti a dovednosti,
- zdravotní stav,
- reference podají /nemusí být/
- místo a datum vyhotovení,
- vlastnoruční podpis

Žádost o místo


Žádost o místo


Žádost o místo píše uchazeč o zaměstnání. Je to jeho první kontakt s případným budoucím zaměstnavatelem, proto záleží jak na obsahu, tak na úpravě.

Formální úprava je vizitkou pisatele. Žádost musí být naprosto bezchybná, přehledně upravená a vlastnoručně podepsaná.

Náležitosti:
- jméno, příjmení, adresa žadatele, které se umisťují:

a/ buď do levého horního rohu žádosti
b/ nebo se rovnoměrně uspořádají obdobně jako záhlaví firemního dopisu,

- adresa firmy - píše se:

a/ od levé svislice nebo
b/ vpravo jako v obchodním dopisu,

- zdroj informace o místě, o které uchazeč žádá,
- nejvyšší dosažené vzdělání, kvalifikace, předcházející praxe, popř. její délka, důvod zájmu o místo.
- závěrečná věta
- vlastnoruční podpis

Žádost o místo se posílá doporučeně a přikládá se k ní životopis. Obě písemnosti se píší na čistý dopisní list formátu A4 a musí být naprosto bezchybné.

Personální písemnosti


Personální písemnosti


Personální agenda začíná písemnostmi při přijímání pracovníka. Uchazeči o zaměstnání píší žádosti o místo, ke kterým přikládají svůj životopis. Firmy posílají uchazečům pozvánky k
pohovorům či konkurzům, dávají jim svůj osobní dotazník.

Pokud je uchazeč přijat, uzavírá s ním firma pracovní smlouvu popř. dohodu o provedení práce či o pracovní činnosti. Stále častěji se setkáváme také s dohodami o rekvalifikaci.

Při ukončování prac. poměru se písemně vyhotovují buď dohody o ukončení pracovního
poměru nebo výpovědi.

Všechny tyto písemnosti mají úzkou návaznost na zákoník práce, který stanoví jejich formu /ústní či písemnou/ a základní náležitosti.

FAKTURA


FAKTURA


Ihned po odeslání zásilky vystavuje dodavatel fakturu na jednotném tiskopisu. Posílá se vždy poštou.

Na faktuře se vyplňují tyto náležitosti:

- údaje nutné pro zaplacení faktury a zúčtování DPH :

- název firem, jejich IČA a DIČA, peněžní ústav a číslo účtu prodávajícího, číslo faktury, den jejího vystavení, konstantní symbol označující účel platby, splatnost faktury a formy její
úhrady, cena za jednotku,cena bez DPH, sazba, DPH celkem zaokrouhlená na desetihaléře nahoru ,celková fakturovaná částka, způsob platby

- údaje o zásilce
příjemce zásilky, způsob dopravy, místo určení, popis zásilky,
množství

Úhrada faktury

Povinností odběratele je dodávku zboží převzít a uhradit fakturovanou částku ve stanoveném termínu. Způsob úhrady je předem dohodnut v KS. Nejčastěji jde o bezhotovostní platbu formou příkazu k úhradě, v případě malých částek je možno platit poštovní poukázkou.

Příkaz k úhradě je tiskopis, který vydávají peněžní ústavy. Musí být vyplněn přesně, opatřen razítkem a podpisy podle podpisového vzoru, který je uložen v peněžním ústavu.

- úhrada 1 faktury
- hromadný příkaz k úhradě

PŘEPRAVNÍ DOKLADY, NÁVĚŠTÍ ZÁSILKY (avízo)


PŘEPRAVNÍ DOKLADY


u železniční dopravy
- nákladní list pro vozové a kusové zásilky
- spěšninový list - pro zásilky, které se přepravují v
zavazadlových vagonech osobních vlaků

u přepravy poštou
- poštovní průvodka

u automobilové dopravy
-přepravní list


NÁVĚŠTÍ ZÁSILKY (avízo)

Při dodávkách většího množství zboží odesílaného drahou je prodávající podle dohody v KS povinen kupujícímu co nejrychlejším způsobem oznámit jeho naložení do vagonu tzv. návěštím neboli avízem. Návěští žádá kupující proto, aby si mohl zboží z nádraží včas odvézt, připravit skladovací prostory apod.

náležitosti:

- datum, kdy byla zásilka vypravena/naložena/
- místo určení /žel. stanice/
- číslo vagonu
- popis zásilky, její množství, druh obalu.

Posílá se faxem, dálnopisem, telefonicky /musím to potvrdit
doporučeným dopisem/, nebo doporučeným dopisem.

DODACÍ LIST


DODACÍ LIST


Slouží pro kontrolu zásilky a posílá se buď poštou nebo se vkládá přímo do zásilky. Pokud prodávající přiváží zboží svým dopravním prostředkem nebo si zboží odváží kupující, pak se dodací list předává osobně. Zástupce kupujícího potvrdí na dodacím lustu
převzetí zásilky. Musí přijít se zbožím.

náležitosti:

- název dodav. i odběr.
- číslo dodacího listu
- datum vyskladnění zásilky
- datum odeslání DL
- číslo objednávky
- popis obsahu zásilky s udáním množství
- jméno prac., který zásilku vyexpedoval a kontroloval
- nemusí být cena

Dodací list se píše na formuláři, který si firma zakoupí nebo
sama navrhne.

Odvolávka a přepravní dispozice - UKÁZKA


Odvolávka a přepravní dispozice


Na základě dohody v kupní smlouvě č. 524/92 na rok 1993
zpřesňujeme dodávku cihel na 1. čtvrtletí 1993.

Žádáme Vás, abyste poslali drahou jako vagonovou zásilku:

- 30 000 kusů cihel CDKL 29 x 24 x 11.3 cm na adresu našeho
závodu 5 ve Stodě, železniční stanice Stoda
- 10 000 kusů cihel CDM 24 x 11.5 x 11.3 cm na adresu našeho
závodu 6 v Přešticích, železniční stanice Přeštice.

Zprávu o odeslání obou zásilek faxujte na č. 019-28065013 v
den předání zásilky k přepravě.

S pozdravem

Písemnosti související s plněním kupních smluv


Písemnosti související s plněním kupních smluv


DODATEČNÉ DISPOZICE ke kupní smlouvě

Ačkoli je KS někdy velmi podrobná, často se stává, že v době jejího uzavírání nelze všechny podmínky předem stanovit - např. velikost dílčích dodávek, upřesnění místa dodání, vyjasnění
způsobu dopravy atd.

Odvolávka je písemnost, v níž kupující ve stanoveném termínu sděluje prodávajícímu konkrétní množství zboží, které chce dodat v daném období. Někdy oznamuje i způsob balení, konečnou úpravu
zboží apod.( zpřesnění množství a dobu dodávky)

Přepravní dispozice obsahuje písemné sdělení kupujícího, které upřesňuje adresu skladu, kam má být zboží dodáno, způsob dopravy a u přepravy po železnici také železniční stanici a způsob dodání / kusová nebo vozová zásilka/obilí

Často se tyto údaje píší společně v odvolávce a přepravní dispozici a to formou: (Odvolávka a přepravní dispozice)

- doporučeného obchodního dopisu
- na formuláři /také doporučeně/
- faxem nebo dálnopisem

Ze stylistického hlediska neobsahují tyto písemnosti žádné zdvořilostní fráze. Jedná se o sdělení faktických údajů, které musí být přesné, neboť na nich závisí správné odeslání zásilky.

Objednávka - UKÁZKA


Objednávka č. ...



Objednáváme 1 telefax Canon L770 za Kč 44 150,--/cena je
včetně 23% DPH/. Podle ústní dohody žádáme o dodání do 1 týdne a
o okamžité uvedení do provozu včetně zaškolení obsluhy. Fakturu
zaplatíme příkazem k úhradě.

Přijetí objednávky nám laskavě potvrďte na přiložené kopii.

S pozdravem

Objednávka, Formy písemné objednávky


Objednávka


Je-li kupující spokojen s nabídkou, zasílá mu objednávku.
náležitosti:

-název fy objednávajícího
-číslo a datum objednávky
-přesný popis objednávaného zboží
-množství a cena
-dodací podmínky
-platební podmínky
-bank. spojení, tel. fax...
-podpis objednávajícího /razítko není podmínkou/

Formy písemné objednávky:

-doporučený obchodní dopis
-formulář zasílaný doporučeně
-součást nabídky prodávajícího - např. inzerátu

Z hlediska stylistického neobsahuje objednávka žádné zdvořilostní
fráze.
Objednávka, neboli návrh smlouvy, musí být dle paragrafu 40
občanského zákoníku skutečně přijata. Mlčení prodávajícího v
žádném případě neznamená přijetí návrhu.

Přijetí objednávky může prodávající vyjádřit:

- okamžitým dodáním
- vrácením potvrzené kopie objednávky)
- potvrzením faxem, dálnopisem, telegramem
- doporučeným obchodním dopisem - je to zdvořilá forma, kterou
pisatel dává najevo, že si váží zájmů svého obch. partnera.

Poptávka - UKÁZKA


Poptávka


Vážený pane,

velmi nás zaujal inzerát v Hospodářských novinách, ve kterém
nabízíte 3 druhy telefaxů značky Canon, a to FAX-170, FAX-1770 a
FAX-270S. Žádáme Vás o sdělení jejich cen, termínu dodání,
záruční lhůty a servisních služeb.

Jsme plátci daně z přidané hodnoty. Pokud nám budou podmínky
prodeje vyhovovat, osobně Vás navštívíme. Proto nám sdělte Vaši
prodejní dobu. Uvítáme i zaslání prospektů.

Čekáme na Vaši odpověď a věříme, že se stane počátkem naší
dobré spolupráce.

Se srdečným pozdravem


Podpis

Nabídka - UKÁZKA


Nabídka


Velmi nás potěšil Váš zájem o telefaxy značky Canon. V
příloze Vám zasíláme žádané prospekty, v nichž je uvedena cena
všech 3 typů včetně záruční doby. Můžeme Vám je dodat do týdne po
obdržení objednávky. Veškeré opravy provádíme do 24 hodin po
jejich ohlášení. Ubezpečujeme Vám však, že poruchovost telefaxů
značky Canon je minimální.

Můžeme vám je pochopitelně kdykoli předvést. Naše prodejní
doba je v pondělí až pátek od 8 do 18 hodin. Bylo by ovšem dobré,
kdybyste nám předem svůj příjezd ohlásili, abychom se na
předvedení mohli dobře připravit.

Těšíme se na Vaši návštěvu a doufáme, že si u nás určitě
vyberete.

Se srdečným pozdravem

Nabídka


Nabídka


Formy :- inzerát - musí čtenáře zaujmout, přesvědčit...
- odpověď na poptávku
- nevyžádaný obchodní dopis

Nabídka jako odpověď na poptávku musí obsahovat odpovědi na
všechny dotazy zájemce. Její součástí jsou prospekty, katalogy a
ostatní přílohy, o které má potenciální zákazník zájem. Nikdy by
neměla být záporná. Pokud žádané zboží nemá, nabídne jiný typ nebo
si zboží urychleně obstará. Jinak riskuje, že budoucího zákazníka
ztratí.

Zákl. náležitosti:

-poděkování za poptávku
-dodávkové možnosti
-údaje o cenách
-dodací podmínky
-výzva k objednávce

Nevyžádaná nabídka formou obchodního dopisu je snahou firmy
nabídnout možným odběratelům své výrobky a sl. a získat tak
budoucí zákazníky.
náležitosti - viz odpověď na popt. plus zdvořilé oslovení

Poptávka /dotaz/


Poptávka /dotaz/


Je to projev zájmu o koupi výrobku, zboží, provedení různých
služeb apod. Jde tedy o volbu budoucího obchodního partnera.
Zdrojem informací pro případnou koupi či provedení různých prací
mohou být inzeráty nebo různý doporučení obchodních partnerů.

Forma :
-ústní
-písemná /fax, dopis, dálnopis/
tato obsahuje:
- představení poptávajícího se
- přesné určení o jaké zboží máme zájem
- požadavek na prípadné předvedení zboží
- požadavek na informace o cenách

PÍSEMNOSTI VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ, PŘÍKAZ (ROZHODNUTÍ), SMĚRNICE


PÍSEMNOSTI VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ


PŘÍKAZ (ROZHODNUTÍ)

- reakce na situaci, kt. se musí naléhavě řešit

- stylizace: píše se v 1. osobě, jednot. čísla, je stručná a
jasná, používá se výrazů: přikazuji, nařizuji, ukládám, ...
V úvodu se stručně uvede důvod, proč se příkaz vydává, pak se
vyjmenují úkoly a jména pracovníků, kt. jsou za ně zodpovědní
a termíny plnění.

- náležitosti: název fy, číslo příkazu, komu je určen, čeho se
týká, stručné zdůvodnění, jasný a jednoznačný popis příkazu
(rozhodnutí), termíny plnění a odpovědní pracovníci, termín kdy
vstupuje příkaz v platnost, kdo je pověřen kontrolou plnění,
místo a datum vyhotovení, jmého ředitele, který příkaz vydává s
v.r.

SMĚRNICE

- jednotný postup při důležitých organizačních opatřeních
- stylizace: stejně jako příkaz, nepoužívá se 1.os, j.č.
- formální úprava jako u příkazu

ZÁPISY Z PORAD


ZÁPISY Z PORAD


Druhy

- stručný:
- náležitosti: číslo zápisu, druh porady, datum konání,
údaje o přítomných, omluvených, hostech , program porady
a stručný obsah jednotlivých bodů, uložené úkoly, jména odpověd.
pracovníků, termín splnění úkolu, datum a místo vyhotovení, jméno
zapisovatele, jméno a funkci pracovníka, který poradu vedl

- podrobnější: stejné náležitosti, obsáhlejší záznamy bodů
programu, nebo dostlovná znění některých připomínek

- doslovný: na zvlášť důležitých jednáních a poradách

- telegraficky - více rozvedeny body, i doslovné citace
- zasílají se všem účastníkům - všechny
- v.r.

EVIDENCE PŘÍTOMNÝCH - prezenční listina



EVIDENCE PŘÍTOMNÝCH - prezenční listina


Náležitosti

- organizace
- druh porady
- datum konání
- pořadové číslo účastníka
- jméno a příjmení účastníka, pracovní funkce, podpis
- vlastnoruční podpis

Písemnosti z porad, POZVÁNKY NA PORADY


Písemnosti z porad


POZVÁNKY NA PORADY

- na větší nebo důležité porady - písemné pozvánky

Náležitosti:
- že to je pozvánka
- název fy, účel porady, datum, místo konání, hodina zahájení,
program - jednotl. body jednání, termín ukončení, důležité
poznámky pro účastníky, místo a datum vyhotovení, jméno a funkci
pracovníka, který poradu svolává, u rozmnožených pozvánek se
uvádí v.r., nemusí být podpis- originál

- forma a úprava:
na čistý list papíru - text jasný, stručný, (formulář) důležité údaje zvýraznit
na firemní dopisní předtisk - pro účastníky z
(jako obchodní dopis) jiných firem
jako osobní dopis - pro významné účastníky
jednání

VNITROPODNIKOVÉ PÍSEMNOSTI, PORADY


VNITROPODNIKOVÉ PÍSEMNOSTI


Porady se konají na různých úrovních
- porady vedení
- provozní porady
- porady mistrů

Druhy porad
- plánované
- operativní

- Ne na firemní předtisky, ale na čisté listy papíru.
- Kromě formátu A4 se používá i A5, na kterou se píše na šířku.
- Mají informativní charakter, stručný obsah ( výjimka- os. dopisy), bez zdvořilosti.
- Není norma, jak je psát

Prokura


Prokura


- může ji udělit jen podnikatel, zmocňuje prokuristu ke všem
právním úkonům, k nimž dochází při provozu podniku

- musí být podle OZ nejprve zapsána so OR a potom nabývá
účinnosti
- náležitosti: os. údaje podnikatele a prokuristy, způsob

podepisování:
1. obch. jméno podnikatele
2. dodatek označ. prokuru - per procura, prokurista
(pp., ppa.)
3. podpis prokuristy
platnost prokury, podpis zmocnitele

Potvrzenka


Potvrzenka


- = kvitance potvrzuje splnění závazku dlužníka
- splácí-li se po částek, dává věřitel potvrzenku na každou
splátku
- náležitosti: jasné vyjádření o tom, že byla přijata určitá suma
peněz (číslicí i slovy) nebo věc, os. údaje dlužníka, os. údaje
věřitele a jeho vlastnoruční podpis, účel a datum platby, místo a
datum vyhotovení

úkol č. 22
na dopisní půllist (formát A5) vypracujte čistopis dlužního úpisu
a potvrzenku na první splátku dlužné částky. Osoby, výši dlužné
částky i způsob a dobu splacení zvolte podle vlastního uvážení.

Plná moc


Plná moc = zmocnění


- občané zmocňují právnické a fyzické osoby
- v těchto úkonech: převzetí mzdy, zastupování advokátem při
soudních sporech, zastupování při notářských jednáních, na valné
hromadě akcionářů
- forma: nastylizovaná jako dopis, připravená jako formulář
- náležitosti: os. údaje zmocnitele a zmocněnce, účel a rozsah
zmocnění, datum zmocnění, vlastnoruční podpis zmocnitele (příp.
úředně ověřený)

úkol č. 23
a) vystavte plnou moc pro jednoho z Vašich rodičů, který za Vás
má převzít dobírku mzdy za minulý měsíc, protože jste na školení
v Praze. Plnou moc vystavte na zítra.
b) napište čistopis firemní plné moci z př. 34

Jednoduché právní listiny, Dlužní úpis

Jednoduché právní listiny

- vyhotovují se ve spojitosti s právními úkony
- forma i stylizace jsou ustáleny
- forma: individuální písemnost nebo vyplněný předtisk či
formulář
- stylizace: musí přesně a jasně vyjadřovat obsah závazku, který
právní listinou vzniká

Dlužní úpis

- písemnost, ve které fyzická nebo právnická osoba (dlužník)
potvrzuje jiné osobě nebo organizaci (věřiteli), že obdržela
určitou částku peněz jako půjčku.
- zároveň se zavazuje, že tento dluh splatí v určité přesně
stanovené lhůtě
- náležitosti: jméno, příjmení věřitele, datum narození nebo RČ,
adresa, částka dluhu, doby splatnosti, způsob placení, místo a
datum vyhotovení, jméno a příjmení dlužníka, datum narození (RČ),
adresa, vlastnoruční podpis dlužníka