Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Objednávka - příklad + další

Záhlaví dopisu

Doporučeně
ÚÄÄ ÄÄ¿
³ ³
Proxima
Smetanovy sady 1
360 01 Karlovy

VAS DOPIS ZNACKY/ZE DNE NASE ZNACKA VYRIZUJE ODESLANO
24/22/10 Vnuková 29.9.1993

vEC
Objednávka č. 154/92

Objednáváme 1 telefax Canon L770 za Kč 44 150,--/cena je
včetně 23% DPH/. Podle ústní dohody žádáme o dodání do 1 týdne a
o okamžité uvedení do provozu včetně zaškolení obsluhy. Fakturu
zaplatíme příkazem k úhradě.

Přijetí objednávky nám laskavě potvrďte na přiložené kopii.

S pozdravem

TELEFON BANKOVNI SPOJENI ICO DALNOPIS TELEGRAMY

Objednávka
Náležitosti - název fy, adresa
- číslo, datum objednávky
- popis obj. zboží
- množství a cenu
- způsob placení, potvrzení obj.
- bankovní spojení
- podpis
Formy - doporučený obch. dopis
- formulář zasílaný doporučeně
- součást nabídky prodávajícího (např. inzerát)
Stylistika - žádné zdvořilostní fráze
Objednávka (návrh smlouvy) musí být přijata. Dá se vyjádřit:
- okamžitým podáním
- vrácením potvrzené kopie objednávky
- potvrzení faxem, dálnopisem, telegramem - doporučeným obch. dopisem - je to zdvořilá forma, kterou pisatel dává najevo, že si váží zájmu svého obch. partnera

Objednávka

Je-li kupující spokojen s nabídkou, zasílá mu objednávku.
náležitosti:
-název fy objednávajícího
-číslo a datum objednávky
-přesný popis objednávaného zboží
-množství a cena
-dodací podmínky
-platební podmínky
-bank. spojení, tel. fax...
-podpis objednávajícího /razítko není podmínkou/

Formy písemné objednávky:
-doporučený obchodní dopis
-formulář zasílaný doporučeně
-součást nabídky prodávajícího - např. inzerátu
Z hlediska stylistického neobsahuje objednávka žádné zdvořilostní
fráze. Objednávka, neboli návrh smlouvy, musí být dle paragrafu 40 občanského zákoníku skutečně přijata. Mlčení prodávajícího v žádném případě neznamená přijetí návrhu.
Přijetí objednávky může prodávající vyjádřit:
- okamžitým dodáním
- vrácením potvrzené kopie objednávky)
- potvrzením faxem, dálnopisem, telegramem
- doporučeným obchodním dopisem - je to zdvořilá forma, kterou
pisatel dává najevo, že si váží zájmů svého obch. partnera.

Nabídka

Nabídka
Formy :- inzerát - musí čtenáře zaujmout, přesvědčit...
- odpověď na poptávku
- nevyžádaný obchodní dopis
Nabídka jako odpověď na poptávku musí obsahovat odpovědi na
všechny dotazy zájemce. Její součástí jsou prospekty, katalogy a
ostatní přílohy, o které má potenciální zákazník zájem. Nikdy by
neměla být záporná.Pokud žádané zboží nemá, nabídne jiný typ nebo
si zboží urychleně obstará. Jinak riskuje, že budoucího zákazníka
ztratí.
Zákl. náležitosti:
-poděkování za poptávku
-dodávkové možnosti
-údaje o cenách
-dodací podmínky
-výzva k objednávce
Nevyžádaná nabídka formou obchodního dopisu je snahou firmy
nabídnout možným odběratelům své výrobky a sl. a získat tak
budoucí zákazníky.
náležitosti - viz odpověď na popt. plus zdvořilé oslovení

Záhlaví dopisu

ÚÄÄ ÄÄ¿
³ ³
Mega
Palackého 22
360 01 Karlovy

VAS DOPIS ZNACKY/ZE DNE NASE ZNACKA VYRIZUJE ODESLANO
24/15/9 Kozel 28.10.1993

vEC
Nabídka

Velmi nás potěšil Váš zájem o telefaxy značky Canon. V
příloze Vám zasíláme žádané prospekty, v nichž je uvedena cena
všech 3 typů včetně záruční doby. Můžeme Vám je dodat do týdne po
obdržení objednávky. Veškeré opravy provádíme do 24 hodin po
jejich ohlášení. Ubezpečujeme Vám však, že poruchovost telefaxů
značky Canon je minimální.

Můžeme vám je pochopitelně kdykoli předvést. Naše prodejní
doba je v pondělí až pátek od 8 do 18 hodin. Bylo by ovšem dobré,
kdybyste nám předem svůj příjezd ohlásili, abychom se na
předvedení mohli dobře připravit.

Těšíme se na Vaši návštěvu a doufáme, že si u nás určitě
vyberete.

Se srdečným pozdravem
3 přílohy
TELEFON BANKOVNI SPOJENI ICO DALNOPIS TELEGRAMY

Poptávka - dotaz

Poptávka /dotaz/
Je to projev zájmu o koupi výrobku, zboží, provedení různých
služeb apod. Jde tedy o volbu budoucího obchodního partnera.
Zdrojem informací pro případnou koupi či provedení různých prací
mohou být inzeráty nebo různý doporučení obchodních partnerů.
Forma : ústní
písemná /fax, dopis, dálnopis/
tato obsahuje:
- představení poptávajícího se
- přesné určení o jaké zboží máme zájem
- požadavek na prípadné předvedení zboží
- požadavek na informace o cenách

Záhlaví dopisu

ÚÄÄ ÄÄ¿
³ ³
Proxima
Smetanovy sady 1
360 01 Karlovy

³
ÄÙ

VAS DOPIS ZNACKY/ZE DNE NASE ZNACKA VYRIZUJE ODESLANO 24/15/9 Nepala 28.9.1993
- 24/15/41 Nová 28.1.97
vEC
Poptávka

Vážený pane,

velmi nás zaujal inzerát v Hospodářských novinách, ve kterém
nabízíte 3 druhy telefaxů značky Canon, a to FAX-170, FAX-1770 a
FAX-270S. Žádáme Vás o sdělení jejich cen, termínu dodání,
záruční lhůty a servisních služeb.

Jsme plátci daně z přidané hodnoty. Pokud nám budou podmínky
prodeje vyhovovat, osobně Vás navštívíme. Proto nám sdělte Vaši
prodejní dobu. Uvítáme i zaslání prospektů.

Čekáme na Vaši odpověď a věříme, že se stane počátkem naší
dobré spolupráce.

Se srdečným pozdravem
podpis
jméno psané strojem
TELEFON BANKOVNI SPOJENI ICO DALNOPIS TELEGRAMY

Písemnosti při ukončení pracovního poměru - úkol 2.

Oznamte svému zaměstnavateli zrušení pracovního poměru ve
zkušební době formou individuálního dopisu. Potřebné údaje zvolte
podle vlastního uvážení.

Z důvodu, které přesně vymezuje zákoník práce může dojít
také k okamžitému zrušení pracovního poměru a to ze strany
zaměstnavatele i zaměstnance.
Úprava může být obdobná jako u zrušení pracovního poměru ve
zkušební lhůtě.
Zaměstnanci lze doporučit např. tuto stylizaci:

Ruším okamžitě pracovní poměr podle § 54 odst. 1. Podle
pracovní smlouvy č. .... ze dne ....... 199. jsem u Vás pracoval
/aL jako ........................................................
Můj zdravotní stav se v poslední době natolik zhoršil, že nemohu
tuto práci vykonávat ber ohrožení svého zdraví. Dne ...... 199.
jsem Vám doručil/a/ lékařský posudek, podle kterého jste mne měli
převést do 15 dnů na jinou práci, což jste do dnešního dne
neučinili. Proto okamžitě ruším pracovní poměr ke dni ........
199.

PRACOVNÍ POSUDEK
Je podle zákoníku práce vymezen jako jakákoliv písemnost
týkající se hodnocení práce pracovníka, jeho kvalifikace,
schopností a dalších skutečností, které mají vztah k výkonu
práce. S pracovním posudkem musí být zaměstnanec seznámen.
Stylizace je individuální pro každého zaměstnance.
Úprava - připravit si lze záhlaví, kam by se mělo uvést
jméno a příjmení zaměstnance, datum narození a bydliště.

Firma Opavia, a. s. Opava požádala Vaší formu o zaslání
pracovního posudku na pana XY, který se zde uchází o místo. Pan
XY kk Vaší firmě nastoupil před 5 lety, pracoval jako účetní. Ve
své práci byl ...................................................
Od firmy odchází, protože má velmi špatné dopravní spojení z
místa svého bydliště.

Písemnosti při ukončení pracovního poměru - úkol

Vaše přítelkyně Vás požádala , abyste napsal její výpověď z
pracovního poměru. Zvolte si zaměstnavatele, kterému budete
výpověď posílat, číslo pracovní smlouvy a datum, kdy byla
uzavřena. Uvažujte s dvouměsíční výpovědní lhůtou, uveďte datum
ukončení pracovního poměru a zvažte, zda uvedete důvod výpovědi.

Věra Denková
765 95 Uničov, Květná 98
Zrušení prac. poměru ve zkušební době

Pokud byla v pracovní smlouvě sjednána zkušební doba, může
během ní zrušit pracovní poměr jak zaměstnavatel, tak
zaměstnanec, a to písemně. Toto oznámení má být doručeno druhé
straně 3 dny přede dnem, kdy má pracovní poměr skončit.
Forma: Zaměstnavatel může použít dopisní předtisk,
zaměstnanec to oznamuje osobním dopisem s úpravou jako u žádosti
o místo či výpovědi.

Stylizace může být následující:

Rušíme /ruším/ pracovní poměr ve zkušební lhůtě podle § 58
zákoníku práce. V pracovní smlouvě č. ..... ze dne ....... 199.
byla Vám/mi/ stanovena zkušební lhůta na dobu ....... . Končíme s
Vámi pracovní poměr /končím pracovní poměr u Vaší firmy/ ke dni
....... 199. .

Písemnosti při ukončení pracovního poměru

K ukončení pracovního poměru může dojít jak ze strany
zaměstnance, tak zaměstnavatele.
Podle zákoníku práce může být pracovní poměr rozvázán
dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením a zrušením ve zkušební
době. Pokud je pracovní poměr sjednán na dobu určitou, končí
uplynutím této doby.

Dohoda o ukončení prac. poměru
- musí mít písemnou formu. Na termínu skončení pracovního poměru
se musí obě strany dohodnout, důvod ukončení se uvádí jen na
žádost pracovníka.
Dohodu většinou vyhotovuje zaměstnavatel na předem
připraveném formuláři, který může mít následující obsah a formu

Výpověď
Výpovědí může rozvázat pracovní poměr zaměstnanec i
zaměstnavatel. Musí být podána písemně a doručena druhé straně,
jinak je neplatná.
Zaměstnavatel může dát výpověď jen z důvodů, které jsou
uvedeny v zákoníku práce, a tyto důvody musí v písemné výpovědi
uvést.
Pracovník nemusí důvody své výpovědi uvést. Formální úprava
této výpovědi může být stejná jako u žádosti o místo.
viz ukázka

př. textu: /Podle § 51 zákoníku práce dávám výpověď z pracovního
poměru, který jsem s Vámi uzavřela pracovní smlouvou č. 255 z
1.1.1985, protože musím dlouhodobě pečovat o svou nemocnou
sestru. Výpovědní doba je podle § 45, odst. 1 tři měsíce, můj
pracovní poměr u Vás tedy končí ............ ./

Personální písemnosti

P O Z V Á N Í K E K O N K U R Z U
Dopisy, jimiž zvou firmy uchazeče o zaměstnání ke konkurzům
nebo pohovorům, mohou mít například tuto formu:
Úkol č. 18
Na základě dispozic z úkolu č. 17 napište pozvánku, kterou
Vás zvolená firma /viz předcházející inzerát/ zve ke konkurznímu
řízení.

P R A C O V N Í S M L O U V A
Pokud se firma rozhodne žadatele o místo příjmout do
pracovního poměru, uzavře s ním pracovní smlouvu. Její
náležitosti upravuje zákoník práce.
Pracovní smlouva musí mít písemnou podobu a její základní
náležitosti jsou následující:
- identifikační údaje zaměstnavatele i zaměstnance,
- druh práce, na kterou je pracovník přijímán,
- místo výkonu práce,
- den nástupu do práce.
Kromě toho se mohou v pracovní smlouvě dohodnout další podmínky, na kterých mají obě strany zájem. Pracovní smlouva má většinou formu předtisku /formuláře/,
kam se doplňují jen proměnlivé údaje. Pracovní smlouvu si řada firem vyhotovuje sama, aby
odpovídala jejím specifickým podmínkám. Obsah však musí respektovat ustanovení zákoníku práce, jinak je neplatná. Pracovní smlouva se sepisuje ve dvou vyhotoveních - jedno
pro zaměstnavatele a druhé pro zaměstnance. Pokud organizace nemohou zabezpečit výkon určitých pracísvými zaměstnanci, uzavírají s občany:
DOHODY O PROVEDENÍ PRÁCE nebo
DOHODY O PRACOVNÍ ČINNOSTI.
Pracovníci firem pracují při výkonu svých funkcí se svěřenými hodnotami, např. penězi, zbožím, materiálem. Proto s nimi zaměstnavatel uzavírá DOHODU O HMOTNÉ ODPOVĚDNOSTI za tyto hodnoty, která musí mít písemnou formu a je součástí pracovní smlouvy. Smyslem této dohody je omezit rizika organizace, pokud by došlo ke ztrátě nebo poškození svěřených hodnot.
Řada podniků v průběhu své existence mění svoji výrobní činnost a řada pracovníků tak nemůže uplatnit svou dosavadní kvalifikaci. Chce-li zaměstnavatel tyto pracovníky zaměstnat i v nových profesích, umožní jim, aby se rekvalifikovali. Uzavírá s nimi DOHODU O REKVALIFIKACI, ve které se zavazuje, že po úspěšném absolvování rekvalifikace pracovníka zaměstná v nové profesi. Všechny výše uvedené dohody musí odpovídat ustanovením zákoníku práce.

Personální písemnosti - ŽIVOTOPIS

Životopis
Životopis je vhodné napsat heslovitou formou, která je
přehlednější než forma vyprávěcí.
Náležitosti"
- jméno a příjmení,
- datum narození,
- přesná adresa včetně PSČ,
- rodinný stav,
- nejvyšší dosažené vzdělání, datum jeho ukončení /popř. průběh
dosahování jednotlivých stupňů vzdělání/,
- délka dosavadní praxe a průběh zaměstnání, která pisatel dosud
vykonával,
- další znalosti a dovednosti,
- zdravotní stav,
- reference podají /nemusí být/
- místo a datum vyhotovení,
- vlastnoruční podpis,

Úkol č. 17
V odborném tisku vyhledejte vhodný inzerát a na jeho základě
vyhotovte čistopis Vaší žádosti o místo a vlastní životopis.
Inzerát přiložte na volném listu

Personální písemnosti - ŽÁDOST O MÍSTO

Personální agenda začíná písemnostmi při přijímání
pracovníka. Uchazeči o zaměstnání píší žádosti o místo, ke kterým
přikládají svůj životopis. Firmy posílají uchazečům pozvánky k
pohovorům či konkurzům, dávají jim svůj osobní dotazník. Pokud je
uchazeč přijat, uzavírá s ním firma pracovní smlouvu popř. dohodu
o provedení práce či o pracovní činnosti. Stále častěji se
setkáváme také s dohodami o rekvalifikaci. Při ukončování prac.
poměru se písemně vyhotovují buď dohody o ukončení pracovního
poměru nebo výpovědi.
Všechny tyto písemnosti mají úzkou návaznost na zákoník
práce, který stanoví jejich formu /ústní či písemnou/ a základní
náležitosti.
1. Písemnosti při vzniku pracovního poměru
Žádost o místo
Žádost o místo píše uchazeč o zaměstnání. Je to jeho první
kontakt s případným budoucím zaměstnavatelem, proto záleží jak na
obsahu, tak na úpravě.
Formální úprava je vizitkou pisatele. Žádost musí být
naprosto bezchybná, přehledně upravená a vlastnoručně podepsaná.
Náležitosti:
- jméno, příjmení, adresa žadatele, které se umisťují:
a/ buď do levého horního rohu žádosti
b/ nebo se rovnoměrně uspořádají obdobně jako záhlaví firemního dopisu,
- adresa firmy - píše se:
a/ od levé svislice nebo
b/ vpravo jako v obchodním dopisu,
- zdroj informace o místě, o které uchazeč žádá,
- nejvyšší dosažené vzdělání, kvalifikace, předcházející praxe,
popř. její délka, důvod zájmu o místo.
- závěrečná věta
- vlastnoruční podpis
Žádost o místo se posílá doporučeně a přikládá se k ní životopis. Obě písemnosti se píší na čistý dopisní list formátu A4 a musí být naprosto bezchybné.

KUPNI SMLOUVA - FAKTURA

FAKTURA
Ihned po odeslání zásilky vystavuje dodavatel fakturu na
jednotném tiskopisu. Posílá se vždy poštou. Na faktuře se
vyplňují tyto náležitosti:
- údaje nutné pro zaplacení faktury a zúčtování DPH : název
firem, jejich IČA a DIČA, peněžní ústav a číslo účtu
prodávajícího, číslo faktury, den jejího vystavení, konstantní
symbol označující účel platby, splatnost faktury a formy její
úhrady, cena za jednotku,cena bez DPH, sazba, DPH celkem
zaokrouhlená na desetihaléře nahoru ,celková fakturovaná částka,
způsob platby
- údaje o zásilce
příjemce zásilky, způsob dopravy, místo určení, popis zásilky,
množství
Úhrada faktury
Povinností odběratele je dodávku zboží převzít a uhradit
fakturovanou částku ve stanoveném termínu.
Způsob úhrady je předem dohodnut v KS. Nejčastěji jde o
bezhotovostní platbu formou příkazu k úhradě, v případě malých
částek je možno platit poštovní poukázkou.
Příkaz k úhradě je tiskopis, který vydávají peněžní ústavy. Musí
být vyplněn přesně, opatřen razítkem a podpisy podle podpisového
vzoru, který je uložen v peněžním ústavu.
- úhrada 1 faktury
- hromadný příkaz k úhradě

Úkol č.10 /do formuláře vyplnit ručně/
Jste zaměstnáni u fy Mikrotechna Týn nad Vltavou. Vyhotovte fakturu za dodávku 200 ks bezpečnostních zámků FAS , které jsteodeslali poštou .
- Mikrotechna má IČO 42154760, DIČ 007-7823903254, účet č.
789 005-161/0600 u Agrobanky Praha.
- Faktura bude mít č. 5941192, konst. symbol 0008
-Určete formu úhrady
- Bezpečnostní zámky byly odeslány 23.11.1993, máte povinnost fakturovat do 3 dnů
- Lhůta splatnosti je 14 dnů
- Cena 1 zámku bez DPH /po odečtení 10% slevy/ je 139,--, sazbaDPH je 23 %, tj. Kč 32,--
- Do fakturované částky započtěte také částku poštovného zaodeslání balíku /jako položku poštovné/.

KUPNI SMLOUVA - priklad

Jste zaměstnáni u firmy Daymoon Praha 7, Tusarova 45, 171 02.
Dnes posíláte akciové společnosti TEP, Pařížská 5, 30202 Plzeň
poštou zásilku 200 ks deštníku. Balík posíláte pilně. Telefonicky
oznamujete kupujícímu odeslání zásilky. Potvrďte toto oznámení
doporučeným dopisem. Odvolací údaje zvolte podle vlastního
uvážení.

DAYMOON
Tusarova 45, 171 02 Praha 2

DOPORUČENĚ
ÚÄÄ ÄÄ¿
³ ³
TEP
Pařížská 5
302 02 Plzeň

³
ÄÙ

VAS DOPIS ZNACKY/ZE DNE NASE ZNACKA VYRIZUJE ODESLANO
něco 24/15/9 Vnuková 28.9.1993

vEC
Návěští

Potvrzujeme naše dnešní telefonické návěští tohoto znění:

Dnes , tj. 28.9.1994 , jsme Vám odeslali poštou 200 ks deštníků.
Balík byl podán pilně. Příchod zásilky oznámí pošta v Plzni na
Vaše telefonní číslo 036-444565.

S pozdravem xxxxxxx

TELEFON BANKOVNI SPOJENI ICO DALNOPIS TELEGRAMY

KUPNI SMLOUVA - DODACI LIST

DODACÍ LIST
Slouží pro kontrolu zásilky a posílá se buď poštou nebo se vkládá
přímo do zásilky. Pokud prodávající přiváží zboží svým dopravním
prostředkem nebo si zboží odváží kupující, pak se dodací list
předává osobně. Zástupce kupujícího potvrdí na dodacím lustu
převzetí zásilky. Musí přijít se zbožím.
náležitosti:
- název dodav. i odběr.
- číslo dodacího listu
- datum vyskladnění zásilky
- datum odeslání DL
- číslo objednávky
- popis obsahu zásilky s udáním množství
- jméno prac., který zásilku vyexpedoval a kontroloval
- nemusí být cena
Dodací list se píše na formuláři, který si firma zakoupí nebo
sama navrhne.

PŘEPRAVNÍ DOKLADY
u železniční dopravy
- nákladní list pro vozové a kusové zásilky
- spěšninový list - pro zásilky, které se přepravují v
zavazadlových vagonech osobních vlaků
u přepravy poštou
- poštovní průvodka
u automobilové dopravy
-přepravní list

NÁVĚŠTÍ ZÁSILKY (avízo)
Při dodávkách většího množství zboží odesílaného drahou je
prodávající podle dohody v KS povinen kupujícímu co nejrychlejším
způsobem oznámit jeho naložení do vagonu tzv. návěštím neboli
avízem. Návěští žádá kupující proto, aby si mohl zboží z nádraží
včas odvézt, připravit skladovací prostory apod.
náležitosti:
- datum, kdy byla zásilka vypravena/naložena/
- místo určení /žel. stanice/
- číslo vagonu
- popis zásilky, její množství, druh obalu.
Posílá se faxem, dálnopisem, telefonicky /musím to potvrdit doporučeným dopisem/, nebo doporučeným dopisem.

KUPNI SMLOUVA - vzor

Záhlaví dopisu

DOPORUČENĚ
ÚÄÄ ÄÄ¿
³ ³
Cihelna a panelárna
akciová společnost
411 17 Libochovice
³
ÄÙ


VAS DOPIS ZNACKY/ZE DNE NASE ZNACKA VYRIZUJE ODESLANO
něco 24/15/9 Vnuková 28.9.1993

vEC
Odvolávka a přepravní dispozice

Na základě dohody v kupní smlouvě č. 524/92 na rok 1993
zpřesňujeme dodávku cihel na 1. čtvrtletí 1993.

Žádáme Vás, abyste poslali drahou jako vagonovou zásilku:

- 30 000 kusů cihel CDKL 29 x 24 x 11.3 cm na adresu našeho
závodu 5 ve Stodě, železniční stanice Stoda
- 10 000 kusů cihel CDM 24 x 11.5 x 11.3 cm na adresu našeho
závodu 6 v Přešticích, železniční stanice Přeštice.

Zprávu o odeslání obou zásilek faxujte na č. 019-28065013 v
den předání zásilky k přepravě.

S pozdravem

TELEFON BANKOVNI SPOJENI ICO DALNOPIS TELEGRAMY

DODATEČNÉ DISPOZICE ke kupní smlouvě

Ačkoli je KS někdy velmi podrobná, často se stává, že v době
jejího uzavírání nelze všechny podmínky předem stanovit - např.
velikost dílčích dodávek, upřesnění místa dodání, vyjasnění
způsobu dopravy atd.

Odvolávka je písemnost, v níž kupující ve stanoveném termínu
sděluje prodávajícímu konkrétní množství zboží, které chce dodat
v daném období. Někdy oznamuje i způsob balení, konečnou úpravu
zboží apod.( zpřesnění množství a dobu dodávky)

Přepravní dispozice obsahuje písemné sdělení kupujícího, které
upřesňuje adresu skladu, kam má být zboží dodáno, způsob dopravy
a u přepravy po železnici také železniční stanici a způsob dodání
/ kusová nebo vozová zásilka/.

Často se tyto údaje píší společně v odvolávce a přepravní
dispozici a to formou: (Odvolávka a přepravní dispozice)
- doporučeného obchodního dopisu
- na formuláři /také doporučeně/
- faxem nebo dálnopisem

Ze stylistického hlediska neobsahují tyto písemnosti žádné
zdvořilostní fráze. Jedná se o sdělení faktických údajů, které
musí být přesné, neboť na nich závisí správné odeslání zásilky.