Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Sovětská pedagogika

Sovětská pedagogika – rozvíjela se v Sovětském svazu od 20. let 20. století.

Založena na marxisticko-leninských filozofických východiscích. Zdůraznění jednotné státní školy, političnosti a ideovosti.


Představitelé :

Pavel Petrovič Blonskij (1884-1941)- dílo Základy pedagogiky, Pracovní škola. Zdůrazňuje úlohu výrobní práce , kterou je třeba spojovat s vyučováním.


Anton Semjonovič Makarenko (1888-1939)- díla Pedagogická poema, Začínáme žít, Vlajky na věžích, Přednášky o výchově dětí, Problémy školní sovětské výchovy, Přednášky pro rodiče...).
Zdůrazňuje princip pedagogického optimismu a humanismu a tzv. perspektivních linií- vypěstovat u žáků perspektivy blízké, střední a vzdálené.
Hodně se zabývá prostředky výchovy. Nejdůležitější jsou práce, kolektiv a režim.


Vasilij Alexandrovič Suchomlinskij (1918-1970). Díla Pavlyšská střední škola, Moje srdce patří dětem, Hovory s mladým ředitelem školy, Rodičovská pedagogika aj., celkem 36 knih a monografií. Z celého díla je vidět velká láska k dětem, řeší otázky jejich výchovy a vzdělávání, zabývá se materiálním vybavením školy, formováním a řízením pedagogického kolektivu na školách.




Postmodernistická pedagogika
Postmodernismus – vlna kriticismu a skepticismu od počátku 80. let 20. století.


Představitelé : Jean Francois Lyotard – dílo Postmoderní úděl
Wolfgang Welsch – Naše postmoderní moderna, Cesty z moderny.

Žádné komentáře:

Okomentovat