Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Didaktické fáze jako pořadači subsystém realizace obsahu

5.6.1 Didaktické fáze jako pořadači subsystém realizace obsahu

Didaktické fáze jsou nástrojem, umožňujícím optimalizaci osvojování obsa¬hu. Pořádacím subsystémem jeho realizace se stávají tehdy, jakmile vytvoří or¬ganickou součást cílové struktury, tj. navazují na ni hierarchií poznatkových celků, jakmile odpovídají výchozímu stavu vědomostí a podílejí se na aktuální skladbě výchovně vzdělávacího procesu tak, aby s ním tvořily systémový celek. Předmětem tohoto pořádacícho subsystému nejsou jednotlivé kroky (soudy), ale jejich vyšší funkční celky. Ty podléhají dílčím operacím, jež výsledně vy¬tvářejí novou strukturu, odlišnou od původní. Tím aktivizují psychiku nebo i motoriku posluchačů.
Operativní postup je jeden z tradičních postupů uplatňovaný školskou praxí i praxí edukace dospělých. Jeho podstatou je dynamické, variabiliní využívání totožných, příbuzných nebo odvozených tematických bloků k různým účelům. Lektor, který si připravil příslušný obsahový celek s uplatněním potřebných principů jeho konstrukce, může při realizaci cílové struktury s tímto celkem různě hospodařit, operovat. Uvádějí se tři základní operace s obsahem -jeho expozice, opakování, kontrola.
Expozice obsahu je základní didaktickou operací. Lektor, který např. připra¬vuje samostatnou přednášku, by však neměl podléhat rozšířenému omylu, že jeho přednáška má být prostou expozicí obsahu. Naopak - měl by si uvědomit, že všechny tři základní didaktické operace s obsahem mají prolínat kteroukoliv přednášku, byť v různé míře a frekvenci. A zejména tam, kde jde o přednáškový cyklus. Didaktické operace s obsahem nemohou být náhodné.

Žádné komentáře:

Okomentovat