5.7 Obsah jako soustava činností
Komplexní pohled na edukační proces nás přivádí i ke komplexnímu pohledu na obsah tohoto procesu. Jak již bylo uvedeno, můžeme obsah výchovně vzdě¬lávacího procesu chápat nejen jako statickou soustavu (tou je obsah před svou realizací), ale i jako soustavu dynamickou (operační). Tou se obsah stává při realizaci v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
Obsah však můžeme chápat nejen jako poznatkovou (věcnou) soustavu, ale také jako soustavu činností. Tyto činnosti účastníků vzdělávacího procesu, lek¬tora i posluchačů, nelze od obsahu oddělovat, přistupujeme-li na koncepci ob¬sahu v širším smyslu. Obsah sám se nestane vědomostí každého jednotlivého individua jen na základě přání.
Soustava idejí musí být materializována, verbálně či jinak formulována (ob¬razem, demonstrací), musí být vnímána audiálně či jinak, a musí být strukturo¬vána do soustavy vědomostí individua již existujícího se svými vědomostmi. Všechno to je odvislé od různých činností, jejich kvality i kvantity. Proto je chápání obsahu jako soustavy činností (v širším smyslu) plně odůvodněno.
K tomu, aby mohl být připravený obsah výchovně vzdělávacího procesu rea¬lizován, jsou nutné individuální aktivity lektora i posluchače a mnohdy i aktivi¬ty kolektivní, je k tomu obvykle nezbytná interakce, specifický vzájemný kon¬takt subjektu výchovných činností (lektora) i jeho objektu (lépe: subjektu-ob-jektu, neboť žádný objekt nemůže tvořit vědomosti pasivně), stává se tedy sám nositelem výchovného působení.
Žádné komentáře:
Okomentovat