1918 – vznik Československé republiky. Snaha o demokratizaci školy a vzdělání.
1920 – První sjezd československého učitelstva a přátel školství pod záštitou prezidenta T.G. Masaryka. Řešena otázka jednotné školy, předškolní výchovy, pedagogických pokusů.
1922 – tzv. Malý školský zákon. Zavedl povinnou osmiletou školní docházku pro celou republiku (na Slovensku byla do té doby šestiletá), zrušil úlevy ve školní docházce, snížil počty žáků ve třídách na 65-70 (teprve od škol. Roku 1932-33 byl počet dětí snížen na 50), zavedl koedukaci na všech stupních škol, uznal rovnost učitelů a učitelek před zákonem.
Od 20. let rozvoj pokusných škol :
a) individuální pokusy - Eduard Štorch – Dětská farma v Praze-Libni
František Bakule – hudebně zaměřená škola
Ferd. Krch, Lad. Havránek, Lad. Švarc- Dům dětství v Krnsku
u Mladé Boleslavi
Volná škola práce v Kladně aj.
b) státem řízené reformní hnutí
Zřízena Škola vysokých studií pedagogických v Praze, při ní reformní komise vedená
Václavem Příhodou .
Pokusné reformní školy od škol. roku 1929/30. Návrh diferencované jednotné školy
II. stupně. Činná škola, samoučení, testování žáků. Ověření projektové výuky, školy
daltonské, winnetské soustavy a dalších prvků reformní školy.
Podrobněji je pojednáno o reformním školství u nás v rámci následujícího
tématu č. 13.
Žádné komentáře:
Okomentovat