Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

JOHANN HEINRICH PESTALOZZI

5.období
- najdou Emilovi slečnu z venkova
- žena a muž jsou rozdílní svým učením
- žena má být mírná a poslušná, nikdy nepřestane být podřízena muži( v mládí otci, později svému muži)

Emil nemá rodiče jen vychovatele, bydlí na venkově, zdůrazňuje že práce je povinnost každého člověka

JOHANN HEINRICH PESTALOZZI
- Švýcar, píše německy, otec mu umřel, stará se o něj matka, chůva a dědeček na venkově = zaměřil se na způsob života chudých vesničanů
- 1771 koupil statek Neuhof
- 1174 zde vybudoval ústav pro studenty, bydlel tam s rodinou, chtěl, aby si sirotci na sebe vydělávali vlastní prací, po 6letech došly peníze a ústav se zrušil
- snaží se spojovat práci s výukou
- dílo : Večer poustevníkův ( shrnuje zkušenosti z pedagogické činnosti)
- 1781 Lienhard a Gertruda- pedagogický román, ukazuje výchovu v rodině, zločin je společenská nemoc, za tento román dostává titul čestný občan Francouzské republiky
- 1798 ve městě Stans – revoluce z Francie došla až do Švýcarska, Stans vyhořelo
- škola v Burgdorfu, děti rozdělil podle nadání a zájmů, učili se z materiálů a ne z učebnic, byl tam internát po hochy, učil i učitele
- dílo: Jak Gertruda učí své děti, Kniha matek, Abeceda názornosti
- 1805-1825 přesídlil do Yverdonu – na zámku buduje ústav (zahraniční učitele tam jezdili na stáže, velký ohlas), bohatí hoši se zde připravovali na univerzitu
- nechává této práce a vrací se do Neuhofu a píše autobiografický román Labutí píseň
- vysoce cení úlohu matky a přeceňuje význam učebnic (dejte matkám dobré učebnice a ony budou učit děti doma)
- zdůrazňuje mravní výchovu, formální cíle (jak prostřednictvím učiva rozvíjet osobnost žáka), systematičnost
- je tvůrcem pojmu „Národní škola“, po Komenským je největším didaktikem
- 3základní prvky vyučování :tvar, číslo, slovo
- přijal Rousseauovu teorii přirozené výchovy, propracoval systém elementárního vyučování.
- Jeho metody a zásady: názornost, samostatnost, tvořivost, aktivita, učení v souladu s přírodou

Žádné komentáře:

Okomentovat