Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

NĚMECKÁ PEDAGOGIKY 19.STOLETÍ

NĚMECKÁ PEDAGOGIKY 19.STOLETÍ
JOHANN FRIEDRICH HERBART
- profesor filosofie, pedagog, psycholog
- dílo Obecná pedagogiky, Nástin pedagogických přednášek
- směr herbatismus (autoritativní výchova, je kritizován)
- dělí výchovný proces do 3 oblastí:
1) vedení : regulace chování žáka (nutno potlačovat nezbednost dítěte), dozor, příkaz, zákaz, trest, snaha zaujmout žáka, autorita, láska…
2) vyučování – vždy výchovné, má rozvíjet mnohostranné zájmy dítěte, má probíhat ve 4 stupních : a) jasnost(názorné předvedení učiva, jasné stručné)
b) asociace ( navázání na předchozí znalosti, vyvolání představ)
c) systém (vedení do systému, poučky)
d) metoda( aplikace do praxe)
3) mravní výchova: vštěpovat etické ctnosti

- snižoval počty žáků ve třídě
- požadoval spolupráci školy a rodiny
- chtěl rozvíjet tvořivost

FRIEDRCIH FRÖBEL
- 1.mateřské školy v Německu (Kindergarten) 1837
- otec pastor, matka zemědělka, byl zavřen v zahradě
- dílo: Výchova člověka¨
- vzdělával učitelky pro školy
- zpracoval systém didaktických her s dárky (krychle složená z malých krychliček)
- rozpracovává přírodní materiály
- vedení dítěte k samoobsluze
- východiskem výchovy jsou 4 instinkty dítěte:
1) instinkt činnosti (nemáme ho potlačovat ale máme ho rozvíjet)
2) i. Poznání (odpovídat na otázky¨
3) i. Umělecký ( každý má v sobě tvůrčí prvek)
4) i.náboženský (rozvíjet cit pro víru)
ADOLF DIENSTERWEG
- učitel matematiky a fyzik
- organizátor pedagogického hnutí v Německu
- kritika pruské vlády
- odeslán předčasně do penze
- dílo: Rukověť vzdělání pro německé učitele – vrcholná světová didaktika
- přidává princip kulturnosti (v souladu se současnou kulturou)
- 2 způsoby vyučování: a) dogmatický, výkladový( hotové poznatky dáváme žákům)
b) dialogický, genetický, heuristický (dítě samo vyvozuje závěry)

Žádné komentáře:

Okomentovat