Pedagogická komunikace
-jde-li o setkání učitele (U) a žáka (Ž) lze tento styk sledovat ze 3 hledisek:
percepce = vnímání, příp. vnímání jednoho druhým
interakce - něco se mezi nimi děje Þ vznikají mezi nimi vztahy, ty tvoří druhou rovinu soc. styku, kt. se nazývá interakce U a Ž
pedagogická komunikace - je to co si učitel a žák navzájem sdělují
Všechny tyto roviny se prolínají.
-pedagogická komunikace je zvláštní případ komunikace sociální, která sleduje pedag. cíle (tj. cíle výchovy a vzdělávání), pomáhá vychovávat a vzdělávat
-definice ped. komunikace (Gavora): vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výchovně vzdělávacím cílům. Informace se v ní zprostředkovávají jazykovými a nejazykovými prostředky. Má stránku obsahovou, procesuální a vztahovou.
-optimální ped. komunikace - komunikace při procesech vzdělávání a výchovy, kt. plní určité pedag. funkce. Plnohodnotná a optimální komunikace Þ příznivé emocionální klima ped. procesu Þ optimalizuje vztahy mezi U-Ž a Ž - Ž atd.
-ped. komunikace je ohraničena časově, prostorově a jsou určeni její účastníci
-může být:
přímá: U hovoří s Ž
nepřímá: pak jde o styk, ve kterém hraje roli učebnice
-při vyučování sděluje U → Ž informace a poznatky - důležitou otázkou je kapacita: člověk je schopen zpracovat za časovou jednotku jen určité množství informací
-informační kapacita u každého jiná a mění se v průběhu dne i týdne, je ovlivněna časem, podmínkami ( např. mluvení Ž, ... )
-v komunikaci je obsažen klíč, kterým můžeme nahlédnout hlouběji do toho, co je právě sděleno Þ říká se mu metakomunikace
-při komunikaci s druhým pak poznáme, že nám něco zastírá či předstírá Þ odborně se nazývá simulace a desimulace - simulací předstíráme něco co není např. předstírá, že má DÚ x desimulací rozumíme zastírání něčeho, co je, např. U i Ž mohou zastírat svou nepřipravenost, hněv,...
-neoddělitelnou součástí každého sdělení je i vyjádření postoje k člověku, se kterým komunikujeme
-v meziosobním styku rozlišujeme tzv. devalvaci (druhé osobě dáváme najevo, že si jí nevážíme) a evalvaci (jde o vyjádření úcty) druhé osoby
-komunikací sdělujeme i vlastní sebepojetí např. úsměšek, výraz tváře,....
-sdělení vlastního sebepojetí není samoúčelné, řeknu o sobě něco a čekám odpověď, této odpovědi se říká ratifikace sebe pojetí
-k osobnostním a dovednostním složkám U profese patří kultivovaný verbální a nonverbální projev, rétorické dovednosti a ped. jednání. Způsob jeho komunikace by měl být srozumitelný všem žákům
Žádné komentáře:
Okomentovat