Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základní pravidla tvorby položek

Základní pravidla tvorby položek
6/ Dávejte jen takové otázky, na které respondenti dovedou odpovědět
7/ Otázky musí být pro respondenty smysluplné
-- Když dáte otázky, ke kterým nemají vztah, odpoví povrchně

Základní pravidla tvorby položek
8/ Tvořte jednoduché otázky
-- Otázky mají být lehce pochopitelné, jednoduché, lehce zodpovídatelné
-- Dlouhým jde hůře rozumět
-- Znechucují respondenty
-- Zpomalují vyplňování dotazníku

Základní pravidla tvorby položek
9/ Vyhněte se záporným výrazům
-- Často se přehlédnou
-- Často se nesprávně interpretují
Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. ano ne
-- Pokud je nutné použít záporné slovo, zvýrazněte ho tiskem
-- Zcela vylučte dvojitý zápor
Př. Nedomnívám se, že by se mi v učitelské profesi nedařilo.Ano - ne
Základní pravidla tvorby položek
10/ Vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost
* týkají se obvykle nějaké osoby nebo instituce
Př. (špatný)
Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o ... ?
* Na některé otázky respondent odpovídá tak, jak je to společensky žádoucí, i když je dotazník
anonymní
Př. (špatný)
Zesměšňuje své žáky při výuce? Ano -- ne
TH nechat zadní dvířka, důstojnost člověku
ano - někdy ano, někdy ne -- záleží to na situaci - ne

Základní pravidla tvorby položek
11/ znění položek ověřte v předvýzkumu
-- obvykle pomocí interview
-- respondent vysvětlí, jak rozumí otázce
-- nejasné položky se upraví
-- zjistí se, proč respondenti na některé otázky neodpovídali nebo odpovídali nevím
* podíl takových otázek by měl být max. 5%

Žádné komentáře:

Okomentovat