12.3. Česká republika – zemědělství, doprava, služby...
Doprava
Její intenzita se vyjadřuje dvěmi činiteli:
1) výkon – součin přepravených osob či nákladů na určitou vzdálenost.
vlak- má největší výkon, ale neustále klesá, protože přibývá nákladní automobilové dopravy.
2) objem – počet přepravených osob nebo hmotnost nákladů v tunách. Největší objem má automobilová v ohledu na přepravené osoby, v železniční zase na náklad.
Odvětví dopravy:
- železniční – asi 30% tratí elektrifikováno, jedna z nejhustších sítí na světě. Je to méně energeticky náročná doprava a nezatěžuje prostředí, ale u nás je zastaralá a ztrátová, posledním trendem je její privatizace a budování koridorů.
Hlavní vedou :
- Děčín, Ústí, Praha, Kolín, Pardubice, Česká Třebová, Olomouc, Přerov, Ostrava
- Ostrava, Břeclav, Jižní Morava
- Praha, Kolín, Havlíčkův Brod, Brno, Břeclav
- silniční – neustále roste její objem i výkon, zvyšuje se podíl nákladní dopravy, chybí moderní komunikace. Nejstarší dálnice D1 Praha-Brno, pak D2 Brno-Břeclav-Slovensko, D5 Praha-Plzeň-Německo, D8 Praha-Ústí, ..
- potrubní – ropovody, plynovody, teplovody.
V ČR Družba, Ingolstadt, plynovody – Sojuz z Ruska a pak i do Německa, z Norska.
- vodní doprava - má největší význam v mezinárodním styku, pro nákladní dopravu splavné Labe od Chvaletic , Vltava od Prahy. Přístavy – Praha, Lovosice, Ústí, Děčín,..
- letecká doprava – mezinárodní styk
Služby a cestovní ruch
Nejdynamičtěji se rozvíjejícím sektorem našeho hospodářství je v poslední době sektor služeb. Patří sem nejen obchod, ale i zakázková výroba a i služby v užším slova smyslu. Toto dříve podceňované odvětví prošlo výraznou modernizací a značně rozšířilo svou naídku. Rozmístění sítě služeb je vázáno na velikost sídel. Řadíme sem i cestovní ruch. Ten dělíme na domácí a zahraniční. Dále na aktivní a pasivní.
Žádné komentáře:
Okomentovat