5.6.3 Organizační formy jako pořadači subsystém realizace obsahu
Kromě operativních činitelů, měnících připravený pořadači systém vzděláva¬cího procesu, kromě činitelů dynamických, existují též i soubory činitelů static-
kých, které rovněž vnášejí do vzdělávacího procesu nové hodnoty a stávají se relativně samostatným pořádacím subsystémem.
Tyto soubory statických činitelů nacházíme v organizačních formách. Jak známo, za organizační formy výchovy a vzdělávání se již tradičně pokládá např. vyučovací hodina, lekce, přednáška (jako akce), beseda, exkurze atd.
Tyto organizační formy tvoří vnější časový rámec vzdělávacího procesu. Každá část vzdělávacího procesu se dá vyjádřit nejen didaktickou fázi, nejen metodou její realizace, ale i její formou. Organizační forma vyjadřuje pohyb osob a věcí v čase a prostoru, didaktická fáze a metoda pak pohyb idejí rovněž v čase.
Tak organizační forma monologického výkladu se liší od organizační formy demonstrace zvláště časovým trváním vedlejších, pomocných činností. Při vý¬kladu lektora je pomocných činností minimum, při demonstraci maximum. Po¬mocné činnosti samy o sobě neplní ideový program, ale přispívají k jeho reali¬zaci (instalace přístrojů, jejich obsluhu, manipulace s materiálem, vytváření malých skupin s pomocí administrativních činností aj.).
Lektor tedy musí počítat s tím, že do jeho didakticky formovaného pořádací¬ho subsystému, kterým formuje vzdělávací proces, zasahuje subsystém jiný, který má svou vlastní zákonitost, vlastní logiku, trvání v Čase, vlastní význam. Organizační forma exkurze zahrnuje i pohyb účastníků v daném prostředí za měnících se akustických podmínek a znemožňuje účastníkům, aby si pořizovali v jejím průběhu poznámky, pokud k tomu nejsou zorganizovány příslušné pod¬mínky.
Žádné komentáře:
Okomentovat