Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Proto musí lektor počítat s tím, že systematická příprava exkurze zahrnuje řadu operací

Proto musí lektor počítat s tím, že systematická příprava exkurze zahrnuje řadu operací: kromě přípravy obsahové je nutné objasnit posluchačům její za¬měření, po exkurzi shrnout výsledky pozorování, uložit zpracování závěru aj., tedy musí kalkulovat vzdělávací proces již včetně mimoprogramových, pomoc¬ných organizátorských kroků (opatření).
Každá organizační forma figuruje jako pořadači subsystém, ať je to přednᚬkový cyklus (delší intervaly mezi přednáškami vedou k nutnosti rozpracovávat vstupní shrnutí předchozích akcí i didaktické informace o akcích následných), ať je to výcvik v obsluze zařízeni (za chodu zařízení není možno vést podrobný výklad o funkcích a konstrukci, ten musí předcházet, a na místě jsou vhodné jen výstižné instrukce), ať je to seminář (neznají-li posluchači danou problematiku, nemohou zpracovávat referáty ani diskutovat k tomu, co je předneseno) aj.
Porušení pořadačích subsystémů, vycházejících ze specifika organizačních forem výchovy a vzdělávání nutně vede k deformacím vzdělávacího procesu, kde snížení jeho ideové účinnosti. Lektor má tyto obecné zákonitosti poznávat a respektovat je.
Specifikum organizačních forem (časové, manipulační, prostorové) se tak stává důležitým kritériem koncepce vzdělávacího procesu i jeho realizace.

Žádné komentáře:

Okomentovat