Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Z časového hľadiska spadá rozpočtový proces ...

Z časového hľadiska spadá rozpočtový proces do troch kalendárnych (rozpočtových) rokov. Prvá etapa (zostavovanie) sa uskutočňuje už v predchádzajúcom rozpočtovom roku, druhá etapa (plnenie) v bežnom roku a posledná etapa (záverečný účet) v nasledujúcom rozpočtovom roku. To znamená, že v každom rozpočtovom roku prebiehajú súbežne rozpočtové práce na plnení rozpočtu, na zostavovaní záverečného účtu za predchádzajúci rok a na zostavovaní nového rozpočtu.
Po organizačnej a metodickej stránke riadi rozpočtový proces Ministerstvo financií SR.
Právna úprava v systéme slovenského práva
Právna úprava rozpočtového procesu sa opiera predovšetkým o ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy – t.j. zákon č. 523/2004 - § 14 a nasl. a v prípade územnej samosprávy (obec, VÚC) je to zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy – t.j. zákon č. 583/2004 - § 9 a nasl. Podrobnú úpravu obsahujú potom vykonávacie predpisy vydané Ministerstvom financií (napr. opatrenie, ktorým sa ustanovuje rozpočtová klasifikácia). Okrem toho má úprave rozpočtového procesu dôležité postavenie aj samotný zákon o štátnom rozpočte na príslušný rok (teraz zákon NRSR č. 740/2004 – o štátnom rozpočte na rok 2005).
Keďže rozpočtový proces nie je typickým rozhodovacím procesom, na jeho priebeh sa vzťahujú nielen normy rozpočtového práva, ale aj všeobecné legislatívne predpisy a do určitej miery aj predpisy o rokovacom poriadku zákonodarného orgánu a zastupiteľských orgánov.

Žádné komentáře:

Okomentovat