Z hľadiska formálno-právneho má štátny rozpočet podobu normatívneho právneho aktu najvyššieho zákonodarného orgánu.
V najširšom poňatí možno rozpočet chápať ako číselnú zostavu a odhad pravdepodobných príjmov štátu alebo iného verejnoprávneho subjektu na budúce, časovo obmedzené obdobie. Je to teda finančný plán príjmov a výdavkov.
Štátny teda predstavuje z ekonomického hľadiska nástroj rozdeľovania väčšej alebo menšej časti národného dôchodku v peňažnom vyjadrení.
Prvý štátny rozpočet na území Rakúsku, ktorý obsahoval príjmy a výdavky štátu bol predložení v roku 1775 a bol koncipovaný s prebytkom 520 000 zlatých. Prvým rozpočtovým predpisom za 1. Československého štátu bol zákon 95/1918 Sb. – zákon o rozpočtovom provizóriu. Prvé povojnové rozpočtové pravidlá boli zavedené až zákonom č. 8/1959.
Podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy definujeme štátny rozpočet ako základnú súčasť rozpočtu verejnej správy a zabezpečuje sa ním financovanie hlavných funkcií štátu v príslušnom rozpočtovom roku (§6).
Žádné komentáře:
Okomentovat