- doprava se postupně rozvíjela - od síly zvířat a člověka až k technickým pokrokům(páry) - dnes: el.energie
- členění dopravy:
Ø pozemní, letecká, námořní
Ø osobní a nákladní - výkon dopravy - počet přepravovaných osob, nákladu/počet ujetých (oskm, tkm)
- základní složky dopravy: dopravní prostředky (auta,vlaky,lodě,letadla)
dopravní sítě (silnice,železnice,námořní linky)
dopravní uzly (nádraží,letiště,přístavy)
Pozemní doprava
a) železniční doprava
- přeprava osob a nákladů, převážně na střední a delší vzdálenosti
- rozvoj:technickým pokrokem prům. revoluce (1. parní železnice:ve VB 1822)
- dnes na ústupu, využívaná hl. v Evropě (ČR - nejhustší síť v Evropě-po Belgii)
- světová železniční síť měří 1.25 mil. km
- nejmodernější železnice - USA, Kanada, Brazílie Německo, Japonsko - rychlovlaky (přes 200km/h)
- nejdelší vlakový tunel: Eurotunel - Anglie - Francie
- požadavek EU - koridory - pro rychlejší jízdu vlaku (až 160km/h) a bezpečí - u nás Ústí-Praha-Kolín-Čes.Tř.
b) automobilová doprava
- přeprava osob,nákladů převážně na kratší vzdálenosti
- bleskový rozvoj - 2. pol. 20.stol.
- na silnice připadá 70% světové dopravní sítě
- hlavně v USA,Japonsku, Kanadě
- transkontinentální dálnice - (USA-S-J,Z-V)
- 10. Geografie obyvatelstva a sídel A)
- 11. Geografie obyvatelstva a sídel B)
- 12. Geografie průmyslu
- 13. Geografie zemědělství A)
- 14. Geografie zemědělství B)
- 15. Geografie zemědělství C)
- 16. Geografie dopravy, služeb a cestovního ruchu
- 17. Poloha a přírodní podmínky ČR
- 18. Obyvatelstvo a sídla ČR
- 19. Hospodářská charakteristika ČR – průmysl
- 20. Zemědělství, doprava, služby v ČR
Žádné komentáře:
Okomentovat