Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Elejská škola – Eleá

2.) Elejská škola – Eleá

- Xenofamés
o Cestoval, co národ = jiný systém bohů – „Kdo stvořil boha?“ – lidé každý bůh má znaky národa =>důsledek – člověk je tvůrcem boha – „Jak to, že někdo nedokonalý může stvořit dokonalého boha?“
o Aby bůh byl dokonalý musí splývat se vším –přírodou, vesmírem, člověkem – být všude!
o Bůh nestojí nad světem „panteismus“
o Kritikem mnohobožství

- Parmenidés
o Ne smysly, ale rozum nás dovede k filozofickým pravdám Aletheá
o Smysly nám dávají pouze názor na věc
o Cokoli mohu myslet má jsoucno – bytí
o Co nemohu uvažovat – neexistuje
o Svět přirovnává ke kouli – plné bytí
 „Jsoucí je, nejsoucí není“
o každá věc má své místo jsoucno plné – spojité jsoucno – neexistuje pohyb – nedůvěřuje smyslům

- Zenón z Eleje
o Žák Parmenida
o Autorem rozumových paradoxů - „Aporie“ – slepé uličky rozumu
o Vysvětluje proč neexistuje pohyb
 V konečném čase (3s) bych musela projít nekonečně mnoho polovin – ani bych nevyšla
 Důkazy o pohybu
• Dichotomie - v konečném čase nelze projít nekonečně mnoho polovin – ani bychom nevyšli A  B
• Letící šíp – se nepohybuje, zaujímá v určitém okamžiku nějaké místo v jsoucnu (je pokaždé jinde ale stojí!)
• Achilleus a želva – Achilleus musí vždycky projít tím místem, kde již želva byla – proto je pomalejší vždycky napřed.

o Aporiemi chtěl Zenón dokázat, že nemáme věřit všemu co vidíme – naučit se pochybovat

Žádné komentáře:

Okomentovat