Nabídka:
= souhrn všech zamýšlených prodejů, které hodlají prodejci uskutečnit za určitou cenu
- s rostoucí cenou roste nabídka
Poptávka:
= souhrn všech zamýšlených koupí, které hodlají kupující uskutečnit za určitou cenu
- s rostoucí cenou klesá poptávka
- efektivní koupěschopná poptávka = poptávka krytá penězi
Konkurence:
= boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění
vlastních cílů
- formy: - konkurence napříč trhem (střet nabídky a poptávky)
- konkurence na straně poptávky (mezi poptávajícími při nedostatku zboží)
- konkurence na straně nabídky (boj mezi nabízejícími při přebytku zboží)
- typy konkurence podle metody konkurenčního boje:
- cenová (snižování ceny; dumpingové ceny = velmi nízké ceny pod výrobními náklady)
- necenová (zvyšování kvality, doprovodné služby…)
- typy konkurence podle počtu výrobců:
- dokonalá (když je velké množství výrobců, uplatňuje se cenová i necenová)
- nedokonalá - monopolní konkurence (mnoho výrobců, ale zákazník se zaměřuje jen na 1)
- oligopol (několik výrobců, kteří si konkurují necenově; hrozba kartelu)
- monopol (1 výrobce ovládající trh; stát reguluje ceny či přiláká konkurenci)
- kartel – dohoda o sdružení nebo spolupráci mezi samostatnými podniky
Cena:
= směnný poměr statků vyjádřený v peněžních jednotkách
- typy cen - smluvní (tržní) – určena prodejcem
- regulovaná – stát určí horní hranici (např. nájemné, energetika)
- pevná – daná státem (např. poštovní služby, správní poplatky)
Zisk:
= rozdíl mezi náklady na výrobu a konečnou cenou výrobku
Žádné komentáře:
Okomentovat