hrubá motorika
- ve 3 letech zvládá běh, chůzi po schodech, chůzi po nerovných terénech a překonávání překážek
- okolo 3 až 4 let koloběžky - udržení rovnováhy
- mezi 5 až 6 letem ideální doba JIZDA NA KOLE (zvládá rovnováhu, má chut‘, poslouchá a je lehké)
- dobré vykonávat sporty (hravé) kromě svalových, úponových, sjezdovému lyžování
- zařazování závodivých her (družiny: běh...)
- správný hod už VRCHOLOVIM OBLOUKEM oproti batoleti (spodem)
jemná motorika
- důležité je dohlížet na to, aby dítě provádělo vše správně - napomínat (těžko se odnaučuje)
- správné DRZENI TUZKY
- MANUALNI DOVEDNOSTI např. práce s nůžkami (kovové) jsou i pro leváky ‚ ‚
- Podporovat VYTVARNOU VYCHOVU např. práce s papírem, kreslení...
- Dítě by se mělo umět samo obsloužit
Vnímání - souvisí s rozvojem motoriky
- Čím více podmětů tím více se rozvijí (poznává vše co ho obklopuje)
- dítě by mělo umět ROZEZNAT BARVY, než půjde do školy
- vnímá CELISTVE (=určitou věc vnímáme jako celek)
- vybírá si předměty, které se mu líbí
- převaha ZRAKOVEHO vnímání
Představování
- bývá fantazijní je to obd. Pro vytvoření FANTAZMAT (vymýšlení situací, příběhů...) = NEZÁMĚRNÉ LHANÍ
- u dítěte podporujeme fantazii — součástí poznávacích procesů krůček k myšlení
Myšlení
- je KONKRETNÍ, které vlivem rozvojem motoriky vnímání a představování
- dochází k jevu SUGESTIBILITA (=dítě se snaží ostatním vsugerovat že něco prožilo.. .je to vnášení FANTAZIE do MYŠLENKOVYCH OPERACÍCH)
- začátky ABSTRAKCE (vytyčování podstatných znaků)
- převažuje ANALÝZA (=rozklad) nad SYNTEZOU (sestavení)
- vyjádřením myšlenky je REC - obohacena o další slova
- začíná používat vulgární výrazy
- hodně mluvit a zpívat
Žádné komentáře:
Okomentovat