Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Piagetovo pojetí kognitivního vývoje

6.4.3 Piagetovo pojetí kognitivního vývoje:
Interakce mezi organismem a prostředím je řízena 2 mechanismy:
 asimilace - včlenění, přijetí předmětu nebo situace do své zkušenosti, učení
 akomodace - diferenciace a přizpůsobování činností vnějším skutečnostem
Inteligence zajišťuje rovnováhu mezi asimilací a akomodací.
 senzomotorická inteligence - vzniká vjemová činnost, zvyk i sama inteligence již v období před nástupem řeči.
 semitická či symbolická inteligence – od 1,5 roku, schopnost představovat si něco prostřednictvím něčeho jiného (hrový symbolismus).
 konkrétní myšlenkové operace – 7 – 8 let
• předoperační období - dítěti chybí pojem zachování
• období konkrétních operací – vázány výhradně na konkrétní předměty
 formálně-logické operace – 11-15 let, používá výrokové operace jako jsou implikace, disjunkce, alternativy, ucelená vratnost operací - inverze, reciprocita.
6.4.4 Kolbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti:
 Prekonvenční úroveň:
 1. stadium: odměna x trest, egocentrickým podřízením se moci
 2.stadium: účelové myšlení, uspokojení vlastních potřeb
 Konvenční úroveň:
 3.stadium: shoda s ostatními, morálka daná standardními obrazy společnosti
 4. stadium: orientace na společnost , morálka daná společenskou autoritou, zákony
 Postkonvenční úroveň:
 5. stadium: morálka daná sociální smlouvou, společnými hodnotami, právem jednotlivce
 6. stadium: morálka daná zásadami vlastního sebevědomí, respektování druhých a abstraktních etických principů

Žádné komentáře:

Okomentovat