6.4.3 Piagetovo pojetí kognitivního vývoje:
Interakce mezi organismem a prostředím je řízena 2 mechanismy:
asimilace - včlenění, přijetí předmětu nebo situace do své zkušenosti, učení
akomodace - diferenciace a přizpůsobování činností vnějším skutečnostem
Inteligence zajišťuje rovnováhu mezi asimilací a akomodací.
senzomotorická inteligence - vzniká vjemová činnost, zvyk i sama inteligence již v období před nástupem řeči.
semitická či symbolická inteligence – od 1,5 roku, schopnost představovat si něco prostřednictvím něčeho jiného (hrový symbolismus).
konkrétní myšlenkové operace – 7 – 8 let
• předoperační období - dítěti chybí pojem zachování
• období konkrétních operací – vázány výhradně na konkrétní předměty
formálně-logické operace – 11-15 let, používá výrokové operace jako jsou implikace, disjunkce, alternativy, ucelená vratnost operací - inverze, reciprocita.
6.4.4 Kolbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti:
Prekonvenční úroveň:
1. stadium: odměna x trest, egocentrickým podřízením se moci
2.stadium: účelové myšlení, uspokojení vlastních potřeb
Konvenční úroveň:
3.stadium: shoda s ostatními, morálka daná standardními obrazy společnosti
4. stadium: orientace na společnost , morálka daná společenskou autoritou, zákony
Postkonvenční úroveň:
5. stadium: morálka daná sociální smlouvou, společnými hodnotami, právem jednotlivce
6. stadium: morálka daná zásadami vlastního sebevědomí, respektování druhých a abstraktních etických principů
Žádné komentáře:
Okomentovat