Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Sociometrie

22.3 Sociometrie
= zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy malých skupin. Výsledkem je sociogram, který podává obraz vzájemných vztahů.
Základní pravidla pro použití sociometrického testu:
Dotazovaní musí vědět, z jakého souboru mají volit, musí být vymezeny hranice skupiny.
 Počet voleb má být omezený. (preference osob na prvním, druhém a třetím místě.)
 Výběr musí být proveden podle určitého kritéria nebo činnosti.
 Volba nemůže být prováděna anonymně, ale je nutné zachovat výpověď v tajnosti.
 Otázky musí být jednoznačné a pochopitelné.
 Výsledky mají být použity k pozitivním zásahům do skupiny
typy sociogramů:
 „sociometrická hvězda“ - mluvčí, neformální vedoucí skupiny
 sociální extraverze sociometrické hvězdy - orientován mimo rámec skupiny
 sociální plachost (sociální introverze) - chce účastnit dění ve skupině, ale nemá dost odvahy
 sociálního chlad - dispoziční omezení (autista), situační projev

Žádné komentáře:

Okomentovat