=> přichází odpůrce sofistů: Socrates
- vlastenec
- chodí po Athénách a rozmlouvá s lidmi
- chtěl lidi dovést k tomu, aby si sami uvědomili, že nic nevědí, hledal definice obecných pojmů.
- „Vím, že nic nevím“
- žil dle toho, jak učil, ctnostný život = hledání sama sebe
- vedl s lidmi dialogy začínal konkrétními otázkami, přecházel na obecné a poslední otázkou byla třeba „Co je to spravedlnost“
- Induktivní metody otázek : Maieutiké – pomáhání na svět pravdě – chce dovést lidi
k tomu, že nic neznají
: Aironeia - nechává se poučovat a pak od konkrétních otázek
jde k obecným
- cílem dialogů – nechce výčet věcí a znalostí, chce obecné pojmy – obecné závěry
- aby si lidé sami uvědomili, že jsou nevědomí
Daimonion – vnitřní hlas, říká co má dělat, varuje ho, zárodek svědomí
- věřil ve schopnosti člověka
- bohatí se chtěli Socrata zbavit a tak ho obviňují z kazení mládeže a zavádění nového božstva (daimonion)
- koná se soudní proces – je odsouzen na smrt, je mu ještě nabídnuta možnost útěku, ale tu odmítá, je již starý, a navíc Athénské zákony jsou více než svaté a on je nemůže překročit. Nakonec vypije číši bolehlavu.,399 př.n.l. Socrates umírá
- jeho přívrženci utíkají z Athén do Středomoří…
- vznikají Malé Socratovské školy
- liší se svým učením, s některými věcmi by Socrates vůbec nesouhlasil.
Megarská škola
- v Megaře
Eubulidés – eristika – umění vésti spor, filozofie, řečnictví
Kynická škola
- vedou psí, jednoduchý, skromný život
Diogénes - žil v sudu, skromně
- řekl Alexandru velikému „ustup mi ze slunce“ – myslel tím, že ho k životu nepotřebuje
- „všechno své nosím s sebou“
- soběstačnost – Autokarie, až bezohledná – později cynismus
- požadavek návratu k přírodě
- opovrhovali rodinným životem, státem…
Kyrénská škola
- oblast severní afriky
Aristippos – nesouhlasí s učením kyniků
- chce život prožívat, slasti, užívat si = hedonismus
- užít si krátkodobé slasti
Hegésias - propaguje sebevraždy, slasti stejně pominou tak proč být tady, je to jen chvilkové,
než trpět raději zemřít.s
Žádné komentáře:
Okomentovat