5. Vlastnosti seberegulační
- východisko pro zkoumání vůle introspekce (co se při volním aktu prožívá, jaké jsou myšlenky, představy..)
- sledují se i vnější projevy (chování) + neurofyzický základ
Volní proces začíná 1. impulsem k vědomé činnosti (mám hlad)
2. rozhodovací fáze (vyústí v rozhodnutí)
3. realizační fáze (jdu si koupit jídlo)
1. vědomé motivy
i. jsou pouze "špičkou ledovce" - v drtivé většině jsou motivy nevědomé
2. rozhodování
i. různě dlouho (neurotický konflikt - táhne se různě dlouho - např. výběr mezi dvěma zly
ii. příklon k alternativě A zburcuje alternativu B
iii. výběr alternativ - úzkost = nerozhodnost nebo zkratkovité jednání
iv. často ztráta racionálního rozhodování - nutná odborná pomoc
3. realizační fáze
i. často klidnější něž rozhodovací
ii. krátká - například sportovní výkon (zápas s rýmou..)
iii. dlouhá - jiný průběh(často komplikováno dalšími motivy..) např.: přestěhování
Podstata vůle
- nedostatek vůle je hypobulie ABULIE (u dospívajících, v existencionální krizi…)
- vůle se posuzuje z hlediska jejich vlastností
• 1. rozhodnost - schopnost docházet v boji ke zdárnému řešení
• 2. konfliktnost - tendence vytvářet si vnitřní konflikty (jedná se o relativně stálou vlastnost), nedokáží se rozhodnout, jsou až patologicky těkaví "neví co chce"
• 3. cílevědomost - schopnost jít za svým cílem (podřizujeme tomuto své jednání)
• 4. schopnost riskovat, statečnost v riskování
• 5. sebeovládání a sebekázeň (neuteče od započaté práce, schopnost dotáhnou věci do konce)
• 6. sociální rezistence - sklon k odporu vůči cizí vůli (tvrdohlavost, neústupnost, neovlivnitelnost..)
Vývoj vůle
- vlastnosti vůle vyvíjejí se na základě dědičných a vrozených dispozic (či vlastností CNS, vlastností temperamentu, vitalitě..), rozvoj i prostřednictvím autorit (rodiče, učitelé..)
Vývoj souvisí s vývojem JÁ
- "Já chci"
- vývoj sebekázně, vytrvalosti závisí na prostředí, řádu (denní režim, hygienické a pracovní návyky..)
- nutno, aby se řád stal potřebou, samozřejmostí, ne aby ho dítě vůlí muselo dodržovat
- vůle se vyvíjí jako zvnitřnění příkazů a zákazů (předsevzetí je příkazem sobě samému)
- důležitá identifikace se vzorem
- dítě si má klást takové úkoly, na které stačí
- dítě se má "otužovat" ne rozmazlovat
- aktivně překonávat únavu(na výletě se stanoví cíl, ke kterému se dojde)
- nepřetěžovat dítě
- dobré je také střídat úspěchy a neúspěchy
- dokončovat započatou činnost zvláště tu, která vznikla z vlastní iniciativy pochvala
- naučit se prodlužovat budoucnostní perspektivy
- sledovat stále dlouhodobější cíle a ustupovat od krátkodobých
- pěstovat samostatnost, svobodné rozhodování (dát na vybranou..)
- již před pubertou se ukáže síla vůle z vlastní iniciativy (party - odolnost proti jejich vlivu, drogy..)
Žádné komentáře:
Okomentovat