ANGLOSASKÁ PEDAGOGIKA
HERBERT SPENCER
- Anglický filosof, sociolog
- Spis: Výchova rozumová, mravní a tělesná
- Upozornil na nutnost přizpůsobovat vzdělání hlavně střed. Mládeže, potřebám rozvíjejícího se průmyslu a potřebám současné společnosti
- Je proti osvojování nepotřebných dovedností
- Při stanovení výběru učiva pro středoškolské vzdělání vychází z důležitých lidských činností. Jde o činnosti sloužící :
a) přímo k vlastní sebezáchově
b) nepřímo k zachování jedince
c) k zachování rodu
d) k plnění soc. povinností
e) k uspokojení tužeb a citů ve volném čase
- v rozumové výchově zdůrazňuje jednotu rozumového a tělesného rozvoje a respektování věkových a individuálních zvláštností
- 7novych didaktických principů, které se mají uplatňovat ve výchově
JOHN DEWEY
- profesor na kolumbijské univerzitě
- odpůrce intelektualismu a formalismu herbartovské školy
- představitel pragmatické pedagogiky, proti formalismu a verbalismu na školách, přeceňuje os.zkušenosti
- požaduje aktivní pracovní metody a využívání zájmů dětí
- vedoucí ve výuce není učitel ale žák, učitel pouze organizuje pracovní proces žáků, učení se stává samoučení
- požaduje novou činnou školu
- vytváří tzv. projektovou metodu
- dítě je středem všeho dění , tzv. pedocentrismus (učitel nastolí situaci a děti samy ji chtějí řešit, samy si ji nastudovat)
Žádné komentáře:
Okomentovat