Vnější validita
* Reprezentativnost výzkumu
* Zobecnitelnost výsledků (na jakou populaci)
* Vnější validita je průkazná -- výsledky výzkumu mají predikční hodnotu pro další výzkumy i pro realitu
* Př. Test, který by predikoval uplatnění absolventů PdF v praxi a výsledky testu by korelovaly s reálným uplatněním absolventů
Vnitřní validita
* Výzkumný nástroj umožňuje jednoznačnou interpretaci výsledků
* Co negativně ovlivňuje vnitřní validitu?
* Specifické události mezi měřeními
-- Výměna učitele, změna vzdělávacího programu
* Plynutí času
-- K pozitivnímu zlepšení výuky může dojít pouhým plynutím času
* Předchozí zkušennosti zkoumaných osob s podobným výzkumem
* Nenáhodný výběr vzorku
* Atd.
Reliabilita
= míra přesnosti a spolehlivosti výzkumného nástroje
* Sluneční hodiny mají nižší reliabilitu než mechanické, jejich přesnost kolísá v závislosti na ročním období
* Elektronické hodiny mají vyšší reliabilitu než mechanické (opotřebování atd.)
* Dobré výzkumné výsledky nelze získat s nereliabilními výzkumnými nástroji
Způsoby stanovení reliability
* Opakování měření
* Reliabilita je tím vyšší, čím menší jsou odchylky mezi opakovanými měřeními
* Př. Test -- zda do výsledků nevstoupilo nic jiného, co by žákovy výsledky ovlivnilo
* Ekvivalentní formy výzkumného nástroje u téže skupiny osob
* Zjistit vnitřní konzistenci nástroje
* půlení -- zjistit shodu ve výsledcích obou polovin
* Shoda mezi posuzovateli
* Oba použijí tentýž nástroj, pokud jsou jejich výsledky shodné, reliabilita je pravděpodobně dostatečná
Žádné komentáře:
Okomentovat