HLAVNÍ SMĚRY PEDAGOGIKY 20.STOLETÍ
Experimentální pedagogika – snaha o přesné měření výchovně vzdělávacího procesu.
Alfred Binet (1857-1911) - profesor psychologie na pařížské Sorbonně, jako první začal provádět testový výzkum inteligence dětí. Přesně stanovil podmínky provádění testů a jejich vyhodnocování. Později zavedeno vyjadřování stupně inteligence ve formě inteligenčního
kvocientu (IQ), který je dán poměrem věku mentálního k věku chronologickému.
Později se začalo vedle testů měřících inteligenci používat i didaktických testů, které měřily vědomosti žáků.
Ernst Meumann (1862-1915), německý psycholog a pedagog, uplatňoval experimentální
metodu i v pedagogice. Dílo Přednášky k úvodu do experimentální pedagogiky a její
psychologické základy – snaha o systematický přehled experimentální pedagogiky. Snažil se
odhalit zákonitosti fyzického a psychického vývoje dítěte hlavně metodou sebepozorování
(introspekce) dítěte v umělém prostředí psychologické laboratoře.
Wilhelm August Lay (1862-19826), význačný představitel německé experimentální pedagogiky
zavádí teorii „pedagogiky činu“, která měla nahradit verbální výuku typickou pro školu 19. století. Výchovou se mají vytvářet reakce u dítěte, hlavně reakce pohybové. Ve výuce kladl důraz na činnosti dítěte – kreslení, lepení, rýsování, zpěv, tanec apod.
Existencialistická pedagogika, vychází z existencialistické filozofie, která chápe existenci jako jedinou formu bytí, která je námi poznatelná. Nemůžeme ji poznat racionálně rozumem, ale pouze iracionálně přímým prožitkem. Ten nejlépe popíšeme uměleckou formou. Existencialistická filozofie se zaměřuje na jedince, který je soustředěn na sebe sama, člověk je bezmocný, jeho existence je pomíjivá. Člověk je vržen do světa, je bezmocný, nemůže ovlivnit počátek ani konec své existence.
Žádné komentáře:
Okomentovat