HUMANISMUS A RENESANCE
- 14-16 stol
- návrat, znovuzrození antiky, rozvoj tělesné krásy, neorientuje se na posmrtný život
- rozvoj věd, objev krevního oběhu, kompas, zámořské plavby
- literatura, jazyky, přírodní vědy
- Renesanční myslitelé kromě latinské a řecké gramatiky a literatury zařazovali většinou do vzdělání i přírodní vědy, matematiku, hudbu. Kritizovali memorování a požadovali používání pozorování, pokusů, názorné vyučování.Požadovali všestrannou výchovu a vzdělání.
Itálie
VITTORINO DA FELTRE
- otec celého lidstva
- vytváří školu v přírodě
- chce estetizovat osobnost
- jazyky, hudba, tělocvik, plavání, žádné tělesné tresty
THOMAS CAMAPANELLA
- utopický socialismus
- mnich
- byl pronásledován církví
- většinu života strávil ve vězení, odtud spis : Sluneční stát
- vzdělání chlapci i dívky, učí se z obrázků na zdech
Nizozemí
DESIDERIUS ERASMUS ROTTERDAMSKÝ
- dílo: Chvála bláznovství ( proti scholastice)
- vyučování zábavné, zajímavé, snadné
- proti tělesným trestům
Žádné komentáře:
Okomentovat