Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Komplexnost objasňování

Komplexnost objasňování

* monodisciplinární -- používá teorie a nástroje jedné disciplíny
* interdisciplinární -- integrace poznatků a přístupů vícera disciplín
* transdiciplinární -- řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci

Účelovost

* deskriptivní - charakterizuje, popisuje stav
* diagnostický -charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení
* explorativní - heuristické, odhalení nového
* explikativní - co je a proč, verifikace hypotéz
* evaluační - hodnotící

Prostředí

* laboratorní
* terénní/ přirozený -- přímo na školách, např. Školní etnografie
1
Přístupy, metody

* experimentální
* observační
* longitudiální - dlouhodobý
* průřezový -- dlouhodobý průřezový
* komparativní
* historický -- zkoumání jevu v celé minulosti
* prognostický
* interkulturní

Délka trvání

* krátkodobé
* dlouhodobé/longitudiální

Míra postižení předmětu

* dílčí -do hloubky, částečný, speciální
* komplexní -pohled z různých hledisek, multidisciplinární
Přístup, postup

* ex post facto -většina pedagogických výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její vliv

* experiment -opačný postup -> ověřujeme, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou

Žádné komentáře:

Okomentovat