Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Příklady správné a chybné formulace hypotéz

Příklady správné a chybné formulace hypotéz
§ Dobří učitelé využívají ve třídě humor.
= výrok => přeformulovat do hypotézy (hypotéza vyjadřuje vztahy):
§ Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepší učební výsledky než učitelé, kteří nepoužívají humor.

Příklady správné formulace různých druhů hypotéz
§ rozdíly
§ Žáci druhého ročníku mají školu raději než žáci pátého ročníku.
§ Studium ve skupině přispívá ke zvýšení výkonu studentů.
§ vztahy
§ Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah.
§ následky
§ Jak učitel zvýší počet pochval žáků, tak se žáci více naučí.
§ Čím větší je kohezívnost skupiny, tím větší je její vliv na jednotlivé členy.

Příklady správné formulace hypotéz
Dívky dosahují v testech jazykových schopností lepší výkony než chlapci.
§ Autoritativní styl výchovy rozvíjí v menší míře tvořivost než demokratický styl výchovy.
Příklad chybně formulované hypotézy
Špatné formulace
8
§ Český denní tisk věnuje málo pozornosti problematice školy.
§ Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů.
§ Předpokládáme, že se ne vždy používají adekvátní formy spolupráce školy s rodinou.

Přeformulovat!!

§ Adekvátní formy spolupráce rodiny a školy se vyskytují méně často než neadekvátní formy.
(správná formulace)

Další chyby při formulaci hypotéz
§ formulace je příliš složitá a dlouhá,
§ hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy
§ vícero hypotéz, nad nimž není jedna hlavní, mezi nimiž není dostatečný vztah
§ nepotvrzení hypotézy dané špatným výběrem hypotézy
§ Pozor: nebo teorie platí jen pro určité podmínky (věk, velikost obce, kvalita učitele)
=> velmi cenné, že se to upřesní!

Žádné komentáře:

Okomentovat