ŘECKO
- sofisté – učitelé moudrosti
- učili za peníze, vytvořili tivium( gramatika, rétorika dialektika(umění vést diskusi))
- tvrdili, že každý má svoji pravdu
- učili právo a filosofii
- relativismus
SOKRATES
- byl proti relativismu, existuje absolutní pravda a dokonalost
- vše zaměřoval na sebepoznávání, metoda Sokratovský rozhovor (neustále se ptá a logicky dovede žáky k poznání)
- sám nic nenapsal
- VÍM ŽE NIC NEVÍM
OBDOBÍ STARÉHO ŘÍMA
Rodové zřízení a období králů
- neexistuje škola, vzdělává otec doma (čtení, psaní, počítání)
- příprava vojáka a zemědělce, náboženství, mravní výchova
Období republiky
- vznik souhrnné školy ludus (čtení psaní počítání)+zákony12 desek
- hoši se účastní povinně na fóru
- Řím si podmaňuje cele Středomoří, boje(Punské války), r.146př.n.l. podléhá Řecko
- Do Říma přešla řecká kultura (školy, náboženství)
- Řečtina druhý jazyk v Římě
- Rozvoj škol rétorských – řecká, latinská gramatika a literatura, řecké a římské právo, filosofie, matematika, astronomie, muzika, gymnastika, zápas
Období římského císařství
- 476 př.n.l. zánik Západořímské říše
- vznik státních škol – státní dozor – učitel (státní úředník) – velký rozvoj i vysokých škol
Žádné komentáře:
Okomentovat