Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Účastníci ped. komunikace

Účastníci ped. komunikace
-v užším pojetí Þ vychovávající a vychovávaní
-počet účastníků ovlivňuje průběh a výsledky ped. komunikace - se vzrůstajícím počtem osob se možnosti přímé mezilidské komunikace zužují, s klesajícím rozšiřují
-tam kde komunikace plní zvláštní složité úkoly, měl by se počet účastníků snížit (např. jazyky, konzervatoř,...)
-učitelova komunikace s jedním žákem není ideálem, neboť by byla ignorována řada výchovných cílů
-žáky je někdy nutné rozdělit a využít možností různých organizačních forem vyučování.

Podoby PK ve škole:
1. oficiální - její cíle určeny učeb. osnovami,chování účastníků upravuje školní řád
2. U-Ž před vyučováním, o přestávkách, po vyučování
3. mimoškolní práci a zájmové činnosti atd.
-všechny plní formativní funkci
-pedag. komunikace plní pedagogické cíle → cíl pedag. komunikace je také komunikační cíl → komunikační cíl je užší, konkrétnější a aktuálnější než výchovně vzdělávací cíl (určuje celou strategii)
-pedag. cíl určuje konkrétní kroky, mění se se situací, často není vyjádřen

Obsah pedagogické komunikace
-obsah závisí na právě plněné ped. funkci; např. může zajišťovat organizačně průběh celé hodiny,....
-výzkumy ukazují, že:
 učivo s logickou strukturou → U zužuje své kontakty se Ž → komunikace bývá stereotypní, fádní a chudá
 učivo názorné → kontakty se rozšiřují → komunikace bohatší, pestřejší

Žádné komentáře:

Okomentovat