Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Chyby ze strany příjemce informace

Chyby ze strany příjemce informace:
 nepozornost či nezájem
 citové předsudky příjemce ke sdělení
Těchto chyb se můžeme vyvarovat pomocí opatření jakým je redundance = nadbytečnost, kdy totéž říkáme jinak. Za neporozumění odpovídá vždycky ten, kdo informaci podává.
Základním předpokladem kultivovaného vyjadřování je správná výslovnost. => zvládnutí techniky mluveného projevu:
 respirace - dýchání, vědomě řízené dýchání, odstranit zbytečné svalové napětí
 fonace - tvoření hlasu, správně posadit hlas
 artikulace - tvoření hlásek - oprostit se od nářečních, individuálních zvyklostí
Zvukové prostředky mluveného projevu - modulace:
 síly hlasu = kladení přízvuku ve větné výpovědi
 výšky hlasu (intonace) = důležitý významotvorný prvek
 tempa řeči = rychlost, s jakou danou větu pronášíme
 frázování projevu - zvýraznění mluveného, nová myšlenka vyžaduje nové nadechnutí
18.2 Příprava vlastního mluveného projevu
- měli bychom se připravovat nahlas, přimět se k troše hravosti se svým hlasem, vzpomenout na umění práce s textem (nečíst to!), papír velikosti A4 čteme asi tři minuty, text přečíst nejméně třikrát, v textu výrazně vyznačit základní osnovu.

Žádné komentáře:

Okomentovat