Pod pojmom „rozpočtová sústava“ alebo „sústava rozpočtov“ sa zväčša rozumie súhrn rozpočtov zostavovaných v určitom štáte, ich postavenie a vzájomné vzťahy. Rozpočtová sústava je podmienená celým radom činiteľov, z ktorých možno uviesť najmä štátoprávne usporiadanie toho ktorého štátu a tiež jeho územno-správne členenie.
So vznikom Slovenskej republiky sa situácia zásadným spôsobom mení a je zjavné, že nová rozpočtová sústava je jednoduchšia. Pozostáva zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, rozpočtov štátnych účelových fondov a rozpočtov obcí.
Štátny rozpočet plní funkciu makroekonomického nástroja najvyššej dôležitosti pri riadení národného hospodárstva republiky najmä v oblasti hospodárstva, spoločenskej spotreby a štátnej správy. jeho príjmovými zdrojmi sú predovšetkým dane, niektoré poplatky a clo, príjmy ústredných orgánov a inštitúcií a nimi riadených rozpočtových a príspevkových organizácií a pod. Výdavky smerujú najmä do oblasti zabezpečenia činnosti ústredných orgánov štátnej správy, dotácií obciam a štátnym účelovým fondom a pod.
Štátne účelové fondy sa zriaďujú na financovanie osobitne určených úloh a za účelom správy finančných prostriedkov, ktoré sú na tieto úlohy určené. Zriaďujú sa zákonom, v ktorom sa upravujú podmienky ich vzniku, zdrojov a ich použitia, ak aj orgány poverené ich správou. Ich činnosť podrobnejšie upravujú štatúty schválené vládou. Pre každý štátny účelový fond sa zriaďuje samostatný rozpočet, ktorý je finančnými vzťahmi napojený na štátny rozpočet.
Žádné komentáře:
Okomentovat