-dedukce – aplikace obecného poznatku, zpravidla na konkrétní případ, problém, např. dle obecného vzorce vypočítáme obsah konkrétního čtverce, upleteme svetr, uvaříme večeři, atd.
-analogie – myšlenkové vyvozování nového poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty a jevy, př. obecné tvrzení „blondýny jsou hloupé“ vede mnohdy člověka k tomu, že odsoudí ženu jen kvůli barvě jejích vlasů
druhy myšlení:
-praktické – př. metoda pokus a omyl, opravář při hledání a odstraňování závady na televizoru
-názorné (konkrétní) – využívá názorných představ,př.příprava učitele na hodinu, kdy si představí, jak bude hodina vypadat, představuje si též možné reakce žáků, apod.
-teoretické (abstraktní) – operuje s pojmy, symboly a jejich významy. Předpokládá vyšší stupeň rozvoje myšlení a uplatňuje se zejména v teoretické, vědecké činnosti.
-sbíhavé (konvergentní) – uplatňuje se v úlohách, které mají pouze jedno řešení, př. matematika, IQ testy
-rozbíhavé (divergentní) – uplatňuje se v úlohách, které mohou mít, či mají více řešení
Žádné komentáře:
Okomentovat