výrobci= firmy X spotřebitelé=domácnosti.
Je to trh spotřebitelů, kteří zde mají suverénní postavení, protože peněžní hlasy rozhodují o tom, co se bude vyrábět.
Východiskem pro analýzu trhu finální produkce je strana Poptávky.
Chování spotřebitele
Spotřebitel nakupuje statky, aby uspokojil své potřeby, je při tom omezen svým důchodem, tj. příjmem a musí řešit otázku, jak rozdělit svůj důchod na nákup jednotlivých statků, aby co nejvíce uspokojil své potřeby.
Racionálně jednající spotřebitel poměřuje 2 veličiny, a to míru uspokojení potřeb X náklady, které vynaložil.
Užitek – U je nějaký subjektivní pocit uspokojení plynoucí ze spotřeby statku nebo služby.
Existují 2 základní přístupy k rovnováze spotřebitele:
1) předpokládá přímou měřitelnost užitku
2) uvažuje případ, kdy užitek není přímo měřitelný, tzn. Spotřebitel je pouze schopen určit pořadí
Žádné komentáře:
Okomentovat