VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ
Základní zdroje vlivů participace:
• práce a trh, které zajišťují zejména hmotné potřeby jednotlivců, sociálních skupin i společnosti, přinášejí dynamiku, moment soutěžení, konkurence, překonávání druhých
• stát – instituce – usilují o to pro každého občana vytvářet příznivé sociální a právní podmínky a garance
• dobrovolné sdružování a volný čas – jsou časem a prostorem denního života a sociálního jednání, jež významně napomáhá v jeho seberealizaci, socializaci i podílu na životě společnosti, jsou zde i nebezpečí, např. marginalizace společnosti, jimž čelí volnočasový život, založený na svobodném rozhodování jednotlivce a dobrovolnosti volby
- záměrem je harmonizace všech těchto vlivů
- není však vyvážené, nejvíce působí práce, trh a stát, mají nejvíce prostředků
- naopak oblast volného času je roztříštěna, nepůsobí jednotně
- vliv globalizace – potřeba mezinárodních a nadnárodních institucí participace
Participační potenciál:
- přesun od institucionalizované pomoci ke svépomoci, od myšlení operačního k dlouhodobému, od centralizace k decentralizaci, od hierarchie k síti, od modelu „buď a nebo“ k alternativní volbě;
- požadavek, aby lidé, na něž působí nějaké rozhodnutí, měli možnost se na rozhodovacím procesu také podílet, jde o to uplatnit i v této oblasti základní zásadu účastnické a participační demokracie prostřednictvím iniciativ, voleb, referend a dalších způsob
Žádné komentáře:
Okomentovat