VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ
HLAVNÍ OBLASTI PARTICIPACE
- podílejí se školy, občanská sdružení dětí, mládeže i dospělých, zařízení volného času, média
OBEC, STÁT – viz. výše
ŠKOLA
- nejširší, přirozenou základnou pro vznik a činnost samosprávních aktivit a jejich struktur
- účast mladých lidí začíná /po rodině/ ve školní třídě a ve škole
formy žákovské samosprávy:
- mluvčí třídy,
- žákovská rada,
- školní směn nebo parlament
- umožňuje vyjadřovat se, účastnit se jednání, rozhodovat, podílet se na realizaci rozhodnutí
- přebírat odpovědnost
SDRUŽENÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE
- zájmové i veřejně prospěšné aktivity místního i širšího dosahu
- jsou nezastupitelnou školou demokratického a samosprávného jednání
- 1999 – projekt – Participace mládeže v krajích
- pozornost věnována i přípravě zákona o mládeži
- střešní organizace –
- Česká rada dětí a mládeže – Archa –časopis
- Kruh sdružení dětí a mládeže
- organizují – besedy s odborníky, exkurze, aktivity na ochranu prostředí
- možnosti účelného využívání volného času
- kampaň – Obec přátelská k dětem – ekologie, dopravní bezpečnost
- dospělý – Česká sekce obránců dětských práv /DCI/, Aliance nestátních organizací /ANO/
- usilují o to, aby po vzoru Úmluvy o právech dítěte vznikaly podmínky por spoluúčast dětí a mladých lidí
- iniciují spolupráci s dalšími nestátními organizacemi
- 2001 – celostátní setkání konané u příležitost BAMBIRIÁDY – zabývaly se připravovaným zákonem o mládeži a vneslo mnoho podnětů
Žádné komentáře:
Okomentovat