Mez. mktng.: podnikatelská filozofie zaměřená na uspokojování potřeb zákazníků na mez. trzích; úkolem mez. mktng. je optimalizace firem. zdrojů a vyhledávání podnik. příležitostí, které umožní podnikům využívat konkurenčních výhod
- mez. mktng. má stejné základy jako tuzemský, ale musí být přizpůsobený mezinárodnímu prostředí, hlavně po stránce jazykové, kulturní, sociální, obchodní, politické, legislativní
Základní koncepce mktng. řízení:
Výrobní – sériová velkovýroba, zákazníci chtějí levné a široce dostupné výrobky; nízké výrobní náklady, efektivní distribuce
Výrobková – neustálé zdokonalování výrobků, zákazníci chtějí kvalitní výrobky a jsou ochotni za ně zaplatit
Prodejní – snaha prodat co se vyrobilo, hard selling, cenové podbízení, výprodeje
Marketingová – uspokojování potřeb zákazníků
Sociálně mktng. – podnik musí uspokojovat přání zákazníků lépe než konkurence a se ziskem a navíc musí brát ohled na zájmy společnosti
Typy konkurenčních výhod:
Strategie širokého pronikání na trhu (Penetration Str.) – velkosériová výroba, úspory z rozsahu, nízké náklady, dobré ceny (japonské, čínské, korejské firmy, distribuční řetězce)
Strategie diferenciace (Diff. Strat.) – odlišnost od konkurence, vyšší ceny
Strategie úzké specializace (Concentration Str) – omezený počet kupujících, vysoké marže, vhodné pro malé a střední firmy
Teoretické přístupy k internacionalizaci
EPRG – přístup k internacionalizaci vychází z firem. hodnot, kultury, manaž. stylu
Etnocentr. firmy – silné tuzemské postavení, mez. působení důsledkem potřeby dalšího růstu, silná role matky, problém je nepřizpůsobení danému prostředí
Polycentrické – silné postavení lokálních poboček, problém může být nesourodost, nevyužití synergií
Regio/geocentr. – globální přístup k řízení
Mezin. životní cyklus výrobku
1.fáze – nový výrobek, vysoká cena, výroba ve vysp. zemi, vývoz do ostat. zemí
2.fáze –výrobek je dospělý, tuz. firmy také vyrábějí daný výrobek, výroba se delokalizuje do zahraničí
3.fáze – výrobek končí, cena se snižuje, výroba v rozvoj. zemí, dovoz do vysp. zemí
Model internacionalizace Uppsalské školy
Mez. rozvoj firmy je daný 1) zdroji, 2) mírou angažovanosti (ta, je dána zkušenostmi); proto rozvoj jde postupně, od „blízkých“ trhů a od vývozů, obchodních metod, přes afilace po výrobu v dané zemi
6 dimenzí internacionalizace dle Welche a Loustarinova – mez. rozvoj ovlivněn: předmětem podnikání, forma vstupu na zahr. trh, volba cílového trhu, firemn. organiz struktura a lidské zdroje
Žádné komentáře:
Okomentovat