1.) Vymezení pojmu:
tento pojem platí pro všechny veřejné rozpočtové soustavy, kde je více než jedna úroveň
zkoumá vztahy uvnitř veřejné rozpočtové soustavy po vertikální i horizontální struktuře
jak optimalizovat fiskální funkce na straně příjmů i výdajů
Struktura veřejných rozpočtů:
horizontální a vertikální (3 modely):
Plně centralistický : veškeré příjmy jdou do státního rozpočtu a ten je potom dělí mezi místní rozpočty výhody - rovnost všech regionů, není daňová konkurence nevýhody - potlačena iniciativa MR, neinformovanost
2.) Prostorové aspekty jednotlivých fiskálních funkcí
Ztráty státního rozhodnutí:
stát nikdy nemůže správně rozhodnout o regionálních záležitostech
Daňové určení:
zajišťuje výnosy jednotlivých daní
míra decentralizace veřejných příjmů je nižší než míra decentralizace na straně výdajů
nástroje:
1.) dotace
2.) podíl MR na centrálních daních
3.) uplatnění přirážek k jednotlivým daním
daňová pravomoc ze zákona umožňuje nižším stupňům uplatnit přirážku na základě centrálních daní
problémy decentralizace fiskálních funkcí
Žádné komentáře:
Okomentovat