Výdaje určují:
hlavně rozsah veřejného sektoru
proporce mezi veřejným a privátním sektorem a pod.
vliv na HDP
Hlavní problémy:
1. Co zahrnují (podstata)?
2. Na co je vynaložit?
3. Jaký optimální objem?
4. Z jakých zdrojů je krýt?
5. Jaké jsou důsledky těchto veřejných výdajů? (efektivnost)
Různé pojmy:
PUBLIC EXPENDITURE - veřejné výdaje
CENTRAL GOVERNMENT EXPENDITURE - centrální rozpočet
GENERAL GOVERNMENT EXPENDITURE - rozpočty na všech stupních
VÝDAJE MIMOROZPOČTOVÝCH FONDů - v ČR 5 fondů
TAX EXPENDITURE - daňové výdaje
Veřejné výdaje jsou charakterizovány hlavně 3 vlastnostmi:
neekvivalence
nedobrovolnost
nenávratnost
Veřejné výdaje:
a) vládní výdaje (G) „ujídající“
b) transfery (Tr) „neujídající“ - jednosměrný pohyb od státního rozpočtu k různým subjektům
C + I - spotřeba + investice = transfery (zprostředkovaně)
NX - čisté vývozy (saldo)
V.V. = G + Tr
G = CG + IG
CG - vládní spotřeba
IG - vládní investice
Rozpočtové omezení vlády: P = T + TN + GZ + Ci
T - daňové příjmy
TN - nedaňové příjmy (dávky, cla, pokuty..) (T + TN - tvoří 80% státních příjmů)
GZ - mezinárodní dary, pomoc vlády nižším stupňům státní správy
Ci - kapitálové příjmy rozpočtu (převody od stavu „stock“ do stavu „flow“)
omezeno tím, kolik je ekonomicky možné a politicky průchozí vybrat na daních
Rozpočtová klasifikace:
MMF - mezinárodní měnový fond
1. Členění podle účelu (funkční) - podle toho, kam tyto výdaje směřují
2. ekonomická - a) běžné - za zboží a služby
úrokové platby
subvence
transfery
3. kriteriem je ekonomický charakter vládní transakce
a) příjmy X platby
b) nesplatitelné X splatitelné
c) návratné X nenávratné
d) běžné X kapitálové
Žádné komentáře:
Okomentovat