1.) Cíle a postup daňové reformy v ČR (k 1. 1. 1993)
přístup ke všem daňovým subjektům stejný - spravedlnost
daňová efektivnost - aby daně působily neutrálně
univerzálnost - omezení počtu vyjímek
soulad s EU - daňová harmonizace
zvýšení ekonomické účinnosti daně - nástroj hospodářské politiky vlády zvýšit podíl spotřební daně na celkovém výnosu z daní atd.
postupné snižování daňové kvóty (daňové zátěže)
oddělení zdravotního pojištění a sociálního pojištění (zdravotní a sociální pojištění je povinné - všeobecné, ale není to daň)
zavedení daně z přidané hodnoty - předtím u nás neznámá, nový typ daně
Zákon o soustavě daní (zákon 212/1992 SB.) a soustava daní v ČR viz schéma 8.1 tento zákon taxativně vymezuje, které daně je možné vybírat a které ne každá daň má ještě svůj zákon správa daní a poplatků - zákon č. 337/92 Sb. - souhrn procesů, které slouží k výběru daní v ČR schéma daňových odvodových toků (viz učebnice str. 122)
Výnosnost daně:
co přináší do rozpočtu
3.) Charakteristika jednotlivých typů daní vybíraných v ČR:
Správcem daně na území ČR jsou:
ÚFO - územní finanční orgány
jiné státní orgány:
celní orgány (např. u HDP a spotřební daně při dovozu zboží, u cel, poplatků a dalších dávek, malou část silniční daně apod.)orgány vyměřující sankční poplatky (např. Policie ČR) územní orgány (místní a správní poplatky)
Žádné komentáře:
Okomentovat