Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Daňový systém v ČR

1.) Cíle a postup daňové reformy v ČR (k 1. 1. 1993)
 přístup ke všem daňovým subjektům stejný - spravedlnost
 daňová efektivnost - aby daně působily neutrálně
 univerzálnost - omezení počtu vyjímek
 soulad s EU - daňová harmonizace
 zvýšení ekonomické účinnosti daně - nástroj hospodářské politiky vlády zvýšit podíl spotřební daně na celkovém výnosu z daní atd.
 postupné snižování daňové kvóty (daňové zátěže)
 oddělení zdravotního pojištění a sociálního pojištění (zdravotní a sociální pojištění je povinné - všeobecné, ale není to daň)
 zavedení daně z přidané hodnoty - předtím u nás neznámá, nový typ daně
 Zákon o soustavě daní (zákon 212/1992 SB.) a soustava daní v ČR viz schéma 8.1 tento zákon taxativně vymezuje, které daně je možné vybírat a které ne každá daň má ještě svůj zákon správa daní a poplatků - zákon č. 337/92 Sb. - souhrn procesů, které slouží k výběru daní v ČR schéma daňových odvodových toků (viz učebnice str. 122)


Výnosnost daně:
 co přináší do rozpočtu

3.) Charakteristika jednotlivých typů daní vybíraných v ČR:
Správcem daně na území ČR jsou:
 ÚFO - územní finanční orgány
 jiné státní orgány:
 celní orgány (např. u HDP a spotřební daně při dovozu zboží, u cel, poplatků a dalších dávek, malou část silniční daně apod.)orgány vyměřující sankční poplatky (např. Policie ČR) územní orgány (místní a správní poplatky)

Žádné komentáře:

Okomentovat