Zákl. koncepce mezinárodního marketingu
Vývozní mktng. – adaptace obch. politiky dle vývoz. trhů, pro malé a stř. firmy začínající s mezin. působením, postup: výběr několika zahr. trhů, výzkum trhu, výběr země nebo geozóny kam bude vyvážet, výběr obch. metody, výběr obch. politiky, mktng. mixu, konkrétní nabídky pro daný trh
Globální mktng. – nabízet stejný výrobek stejnému segmentu zákazníků na celém světě (předpoklady: homogen potřeby zákazníků na celém světě, zákazník chce prům. kvalitu za dobrou cenu, velkosériová výroba snižuje náklady)
Interkult mktng. – Think globally, act locally; využívání standardiz postupů adaptovaných na místní podmínky;
koncepce: sociálně-kulturní geozóny, příbuzné sociální vrstvy (horních 10 000, mládež)
strategie firem:
Leader Str – zvyšování podílu na glob. trhu, cílem je dominant. postavení
Challenger strategy – snaha oslabit postavení leadera
Follower strategy – malé a střední firmy nebo u homogenních produktů, kopírování výrobků velkých firem, nemají náklady na RD
Market Niche strategy – segmenty, o které nemají velké firmy zájem (příliš malé), menší obraty, vyšší marže, riziko je změna nákup. chování nebo vstup velké firmy
4 stadia mezin. rozvoje firem:
podnikání na tuzem. trhu, vývoz do zahraničí, mez. podnikání na více trzích, globální aktivity
Mezinárodní prostředí a vliv na mezin. podnikání
PEST analýza
Politické a právní prostředí – politic. systém, stabilita, členství země v region. seskupeních, vztah k zahr. firmám, kurupce, lobbismus, podnikatelské a profesní svazy, legislativa
Ekonomické prostředí – zao politika, kurzová politika, vztah k zahr investorům, mae ukazatele a vývoj
ZAO politika – protekcionistická vs. liberální
Smluvní nástroje – mezinár. smlouvy
Autonomní nástroje – v kompetenci jednotl. zemí
Proexport nástroje – zvýhodněné financ., pojištění, poskytování informací a fin. podpory
Tarifní nástroje – cla
dle účelu (fiskální, ochranná, prohibitivní, preferenční, negociační, kontingentní, diferenciační (zvýhodnění dopravy), skleníková (ochrana rozvíjeného odvětví), odvetná
dle pohybu zboží (dovozní, vývozní, tranzitní)
dle způsobu výběru (valorická, specifická, smíšená)
Netarifní nástroje
dovoz. přirážka, depozitum, antidumping. cla, dovoz. kvóty, minimální ceny, vyrovnávací clo (z dovozu subvenc. výrobků), technické překážky obchodu (certifikáty, atesty)
Kurzová politika
Systém pevných kurzů (systém vázaný na 1 měnu, ke koši měn a omezená pohyblivost kurzů)
Systém pohyblivých kurzů – floating (čistý, řízený)
- kurzové riziko, náklady na zajištění proti němu
Vztah k zahr. investorům
- PZI, invest. pobídky (sleva na dani z příjmu, dotace na nově vytvořená prac. místa, nulová cla, pozemky zdarma)
MAE ukazatelé – HDP/osobu, inflace, nezam, tempo HDP, směnný kurz, vývoj investic, plat. bilance, demograf. údaje, analýza život. úrovně
Sociokulturní prostředí
- míra otevřenosti společnosti – invividualismus vs kolektivismus
- hierarchie potřeb – biologické potřeby, bezpečí, sociální potřeby, p. uznání, p. seberealizace
- hodnotová orientace – současné civilizační trendy (sekularizace – min. vliv náboženství, vlastní ind. rozvoj a prožitky, ženská emancipace, sexualita, menší ochota se podřizovat, práce není povinnost, cennost volného času, ochrana přírody a zdraví
- instituce
Dimenze kultury – národní kulturu charakterizuje vztah k autoritám, k nejistotě, míra individualismu, koncepce maskulinity
Rizika mezin. podnikání
Teritoriální – plateb. potíže vyvolané polit. událostmi, riziko transferu deviz do zahraničí, administrat zásahy státu, přírodní katastrofy
Kurzové riziko – nástroje na omezení: vhodná struktura měn pohledávek a závazků, volba měn, zajišťovací nástroje (pevné termínované nástroje – forwardy, futures, swapy; opce)
Tržní rizika – hospodářský pokles, změna spotřeb preferencí, vstup konkurence na trh
Rizika zahr. partnerů – nesplnění závazku obchodním partnerem
Žádné komentáře:
Okomentovat