5. EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ
5.1. Neefektivnost veř. výdajů - důvody:
• neoprávněné zařazení projektu do veř. sektoru - soukr. sektor by si počínal efektivněji
• alokační neefektivnost - veř. správa nemusí vybrat správnou variantu
• produkční neefektivnost - v rámci veř. sektoru existuje efektivnější varianta provedení ( s nižšími C )
• redistribuční neefektivnost - špatný odhad důsledků a dopadů fisk. politiky
5.2. Analýza veř. výdajů
- kompromis mezi efektivností a spravedlností
1. proč se veř. výdaj uskutečňuje a jakého cíle má být dosaženo
2. nalezení alternativních možností - dotační a daňová politika, státní produkce, státní regulace
3. rozbor jednotlivých variant z pohledu efektivnosti, určení nákladů na dosažení žádoucího efektu ( např. metoda nákladů a výnosů )
4. zhodnocení variant podle splnění zadaných cílů
5. zhodnocení společensko-politických souvislostí
5.2.1. Postup při výběru variant
3 postupy:
1. seřazení dle čistého užitku (tj. B - C)
2. seřazení podle poměru užitku a nákladů - realizace projektů s největším efektem
3. seřazení podle pravidla minimalizace nespotřebované částky
nejužívanější je postup č. 2.
5.2.2. Efekty, které veřejné výdaje vyvolávají:
příjmový (důchodový) efekt - změna kupní síly subjektu ( pomocí peněž. dávek )
substituční efekt - projevuje se spolu s důch. efektem, může být vyvolán dotacemi
zvýhodnění pouze jednoho ze statků
Žádné komentáře:
Okomentovat